Tatranská galéria spája súčasný a minulý pohľad na zlatníctvo a umelecký šperk. História smaltu v umeleckom dizajne.


6141   -   0
Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Výnimočná dvojvýstava – pohľad na odvetvie zlatníctvo a umelecký šperk

Tatranská galéria v Poprade pripravila výnimočnú výstavu v rámci nového projektu Podporujeme mladých SZČO umelcov. Spája súčasný a minulý (barokovo-rokokový) pohľad na zaujímavé umelecké odvetvie zlatníctvo a umelecký šperk, v ktorom sa používa pradávny materiál – smalt. Prvá výstava predstavuje súčasný umelecký šperk z dielne umelkyne Annamárie Mikulíkovej. Druhú výstavu tvorí dielo významného spišského zlatníka Jána Silašiho (1707 – 1782), pracujúceho aj so smaltom. Práve jeho tvorba inšpirovala mladú výtvarníčku. 

Výnimočná dvojvýstava – pohľad na odvetvie zlatníctvo a umelecký šperk

Smalt, alebo častokrát sa spomína termín email, má v histórii nezastupiteľné miesto a dlhú tradíciu. V priebehu stáročí sa postupy práce menili. Vyvinulo sa mnoho techník v závislosti na kultúrnych tradíciách konkrétnych území, historickom i geografickom kontexte. Emailérstvo bolo až do 19. storočia doménou zlatníkov, šperkárov a remeselníkov. Využívali ho na výzdobu predmetov umeleckej a remeselnej hodnoty, teda artefaktov zlatníckych, klenotníckych, liturgických atď. Email sa často používal aj ako náhrada farebnosti drahých kameňov. 

Výnimočná dvojvýstava – pohľad na odvetvie zlatníctvo a umelecký šperk

Prosím, zoznámte sa

Annamária Mikulíková (1984)vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Časť štúdia strávila aj na univerzitách vo Veľkej Británii a Indii. Venuje sa najmä produktovému dizajnu a tvorbe šperkov. Svoju tvorbu prezentuje na medzinárodných výstavách, súťažiach a eventoch v zahraničí. Jej starý otec – Ing. Rudolf Holeva – bol prvý hlavný inžinier v bývalej Scholzovej fabrike v Matejovciach (neskorší Tatrasmalt/Tatramat). Jej matka Mária Kovaľová ako výtvarníčka rozvíjala túto techniku po umeleckej stránke. Vďaka zdedenému technickému zázemiu, bol už iba krok k nájdeniu si vlastnej cesty v práci s týmto ušľachtilým materiálom. Použitím techniky smaltu – emailu posúva Annamária Mikuliková odkaz barokového zlatníckeho umenia akou je miniatúrna maľba alebo charakteristické efektné zlátenie do súčasnej podoby. Umelecký šperk môžete obdivovať v Tatranskej galérii do konca júla 2020.

Neprehliadnite:
Magické svety Dušana Kállaya a jeho manželky Kamily Štanclovej

V tomto známom podtatranskom chráme kultúry je rovnako prístupná aj druhá výstava. Odhaľuje barokovo-rokokové vzácnosti veľkého majstra významného spišského zlatníka Jána Silašiho, ktoré sú dnes ukryté na farách, alebo v kostoloch na Spiši. Diela zapožičali: Farské úrady v Podolínci, Spišskej Sobote a Vrbove, SNM – Spišské múzeum v Levoči.

Výnimočná dvojvýstava – pohľad na odvetvie zlatníctvo a umelecký šperk

Ján Silaši

Tento umelec je známy aj ako Johanes Szillassy (1707 Rožňava – 1782 Levoča) sa začal učiť remeslu v Košiciach, no ako tovariš pracoval v Levoči. V roku 1729 sa stal členom zlatníckeho cechu a od r.1747 až do smrti bol jeho predstaveným i mešťanom Levoče. Ako významný barokový zlatník sa preslávil najmä maliarskym emailom a monofigurálnymi emailovými miniatúrami. Svoje kalichy, cibóriá, oltárne kríže i monštrancie zdobil emailovými medailónmi. Námety čerpal zo Starého a Nového zákona, zo života svätých, z prežitých udalostí. Výzdobu svojich prác dopĺňal emailovými kvetinami a postavami Trojice, anjelov a svätých. Veľa z jeho tvorby sa zachovalo najmä na Spiši, na východnom Slovensku i v zahraničí. Jedným z jeho prvých diel z 30. rokov 18. stor. bola monštrancia pre katedrálu v Spišskej Kapitule.

Výnimočná dvojvýstava – pohľad na odvetvie zlatníctvo a umelecký šperk

K najvýznamnejším patrí veľká monštrancia z roku 1770 pre košický dóm sv. Alžbety. V kontexte slovenského, ale aj stredoeurópskeho umenia sa Ján Silaši javí ako výnimočná osobnosť. V tvorbe maľovaného emailu nemal prakticky medzi súčasníkmi, tvoriacimi v blízkych časových vrstvách, konkurenta – nielen doma v Levoči, ale ani v Uhorsku. Je druhým umelcom po majstrovi Pavlovi z Levoče, ktorého dielo bolo na Slovensku vyhlásené za národnú kultúrnu pamiatku (11. 6. 1991). Obsahuje 95 liturgických predmetov, ktoré sú evidované v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok Slovenskej republiky (32 kalichov, 31 monštrancií, 9 pacifikálov, 16 cibórií, 3 relikviáre, 2 navikuly, 1 pár procesiových koruniek, 1 kadidelnica).

www.tatragaleria.sk