Sign in / Join

Zatiaľ je ešte ďaleko, no jarná únava sa prihlási. Ako sa s ňou vyrovnáme? Poznáme 4 účinné rady na sviežosť


1383   -   0
Share:
Jarná únava, vieme ako s ňou ako zatočiť – 4 účinné tipy

Zima vrcholí a jar a s ňou aj jarná únava nám pomaly ale isto zaklope na dvere. Mnohí pocítime s predlžujúcimi, teplejšími dňami potrebu byť viac na čerstvom vzduchu, viac sa hýbať a zdravšie sa stravovať. No náš organizmus môže s prichádzajúcou zmenou počasia zareagovať aj úplne opačne akoby sme čakali. Nič sa nám nechce, cítime sa apatickí, máme zlú náladu. Netreba však nečinne čakať niekoľko týždňov, kým to samé pozvoľna prejde. Máme pár tipov, ktoré pomôžu v udržaní si dobrej nálady a psychickej pohody. Ich výhoda? Pomáhajú 100-percentne!

Jarná únava, zelenina, vitaminy

Čo spôsobuje jarnú únavu?

Príčiny jarnej únavy nie sú úplne známe, no predpokladá sa, že za to môžu viaceré faktory, ktoré súvisia so zmenou počasia a narúšajú naše prirodzené biorytmy. V zimných mesiacoch je naše telo viac prispôsobené na spánok a oddych, menia sa tým aj hormóny v našom tele, vonku sa mení teplota a tlak vzduch, chýbajú nám potrebné vitamíny. Čím je zmena počasia rýchlejšia, tým aj naše telo reaguje citlivejšie.

Neprehliadnite:
Čo môžeme urobiť pre svojich rodičov? Praktické tipy a rady na posilnenie imunity u seniorov

Jarná únava trvá približne 3 týždne a ovplyvňuje veľkú časť našej populácie, pričom u každého jedinca sa príznaky líšia. Silnejšími príznakmi trpí predovšetkým staršia generácia. Čo teda robiť, aby sme sa cítili dobre? Základom je zdravší životný štýl. V časovom predstihu ponúkame nasledujúce rady, ktorými jarnú únavu úspešne prekonáte.

1. Pite veľa vody a majte dostatok spánku

Je dôležité, aby ste svoje telo hydratovali počas celého dňa. Ideálna je samozrejme voda, ktorá vyplavuje škodlivé látky z tela von a podporuje náš imunitný systém. Skúste vypiť aspoň 2 litre vody denne. Dobrým tipom je napustiť si vodu do väčšej nádoby s odmerkou a počas dňa si z nej odlievať, aby ste mali predstavu, koľko vody ste vypili. Svoj pitný režim pokojne doplňte o bylinkové čaje; napríklad o žihľavový, ktorý prečisťuje organizmus.

Pite veľa vody a majte dostatok spánku

Rovnako dôležitým faktorom na zvládnutie jarnej únavy je udržiavať dostatok spánku. Každú noc by ste mali spať minimálne 7 hodín. K zvládnutiu jarnej únavy pomáha aj rutina. Skúste preto v tomto období dodržiavať režim a chodiť spávať každý večer v približne rovnakom čase. Ak zvyknete piť niekoľko hodín pred spaním alkohol, obmedzte to. Alkohol totiž zapríčiňuje to, že sa v noci zvykneme budiť. Budete tak vstávať oveľa oddýchnutejší. Tento dobrý a zdravý pocit by ste ešte znásobili, ak ste si dopriali ráno studenú sprchu.

Dôležitá je aj strava, ryby, avokado, vitamin B12

2. Dôležitá je aj strava

V jarných mesiacoch potrebujeme – viac ako inokedy v roku – reštartovať svoje telo, trávenie a tým aj náš imunitný systém. Ideálne je do denného menu zaradiť viac ovocia a zeleniny. Zo superpotravín sa odporúča predovšetkým špenát a žerucha, ktorá obsahuje veľa vitamínu C a zásobí telo potrebnou energiou. Čokoládu nahradiť medom a orechami, ktoré nám zabezpečujú prísun železa do nášho tela. Zdravé tuky získame napríklad z avokáda alebo z rýb, ktoré obsahujú vitamín B12, ktorý naše telo nedokáže vyrobiť a musíme ho doplniť prostredníctvom potravín. Vaše telo sa vám poďakuje. Budete sa cítiť lepšie a zdravšie. A nezabúdajte na raňajky, tie totiž tvoria základ vášho úspešného dňa.

Jarná únava, bez pohybu to nepôjde, cvicenie, prechadzka vonku, slnko vitamin D, vitamin B1

3. Bez pohybu to nepôjde

Jarná únava sa vyznačuje tým, že sa nám nič nechce robiť a už vôbec nie cvičiť. Tu je dôležité dať si na každý deň malé ciele. Ak máte príležitosť, doprajte si krátku 10-minútovú prechádzku počas dňa, napríklad v rámci obednej prestávky. Navyše, ak bude svietiť slnko, dostane sa vám do tela prepotrebný vitamín D, ktorý ovplyvňuje našu náladu. Bývate v bytovke? Využite to a použite schodisko namiesto výťahu. Dostanete sa do práce aj peši alebo na bicykli? Výborne. Predstavte si ten výborný pocit, keď sa vám tieto malé ciele podaria. Hlavne nič nerobte nasilu a hýbte sa iba toľko, koľko vládzete. Nerobí vám cvičenie žiadny problém a radi sa hýbete? Výborne. Do tela sa nám po cvičení vyplavia endorfíny, prekrví sa nám mozog a my si udržíme dobrú náladu dlhšie.

Nezabudnite si dopriať aj čas na regeneráciu. Tú získate oddychom a správnou výživou. V jarných mesiacoch sú mimoriade dôležiténé všetky prirodzené zdroje vitamínov. Môžete ich doplniť napríklad prostredníctvom výživových doplnkov. Jedným z nich sú vitamíny skupiny B complex, hlavne vitamín B1, ktorý prispieva k regenerácii svalov a navyše nám zaručí chuť do života a bojuje tiež proti podráždenosti.

Oddych a čas pre seba, stolova hra, citanie

4. Oddych a čas pre seba

Doprajte si aktivity, ktoré vás robia spokojnými. Radi maľujete či kreslíte? Do toho! Nemali ste doposiaľ čas na čítanie? Každá kniha je zaujímavá a už aj na vás jedna na poličke v knižnici čaká. Pustite si obľúbenú hudbu. Ak sa dá, trávte čas s ľuďmi, ktorých máte radi. Ak sa necítite dobre, povedzte im o tom. Je dosť možné, že priatelia budú pozitívne naladení a prenesú na vás kúsok zo svojej nálady. Doprajte si spoločný výlet v prírode na čerstvom vzduchu. Alebo si zahrajte spoločnenskú hru, ktorá vás zabaví a privedie na iné myšlienky.
Spomenuli sme zaručené nástroje ako eliminovať obdobie, ktorému hovoríme jarná únava. Už teraz sa na súboj s týmto nepriateľom treba pripraviť.

Zdroj obrázkov: Freepik.com


TagsGastro

Aktivujte si

Prihlásením k odberu noviniek súhlasíte so zasielaním marketingových e-mailov a potvrdzujete súhlas so zásadami ochrany osobných údajov.