Sme s deťmi doma. Ako byť k nim empatickí v záujme ochrany rodiny a duševného zdravia?

Share:
SME S DEŤMI DOMA. AKO BYŤ K NIM EMPATICKÍ

Je koronavírusový čas a všetci sme stále doma. Nevieme odhadnúť dokedy a ako dlho vydrží takéto kritické obdobie? Ten čas testuje našu trpezlivosť a rodinné vzťahy až na hranu. Vnímajme však toto obdobie pozitívne – ako najväčšiu príležitosť pre duchovný rozvoj ľudí v doterajšej histórii. Byť empatický/á je riešenie.

Ako môžeme využiť túto zvláštnu výzvu?

Navrhujeme využiť túto neobyčajnú situáciu a vyskúšať metodickú empatiu pre svojich najbližších – partnerov, rodičov, kohokoľvek, kto je doma. Najprv odporúčame začať a zámerne rozvíjať empatiu s našimi deťmi.

Čo je metodická empatia?

Empatia je schopnosť vnímať realitu inej osoby z jej vlastného pohľadu. Je to opak toho, čo bežne robíme vo vzťahu k ostatným. 95% času vnímame iných ľudí z nášho vlastného pohľadu, nie z ich hľadiska. Otočme tento pomer a urobme to skrátka inak – venujme 95% času vnemu „akoby očami tých druhých“. To si vyžaduje cielený zámer, špeciálne úsilie a zručnosti.

SME S DEŤMI DOMA. AKO BYŤ K NIM EMPATICKÍ

Treba začať.

Našim učiteľom bude medzinárodný tréner, poradca a psychoterapeut Yehuda Tagar [1]. Je spoluzakladateľ občianskeho združenia Škola empatie a slovenskej pobočky medzinárodnej organizácie Psychophonetics Institute International. Pôsobí v Bernolákove.

Mnoho rokov vyučuje psychofonetiku a metodickú empatiu. Pred 20 rokmi v austrálskom Melbourne nadobudol presvedčenie, že empatiu môžu používať všetci. Celý proces treba urobiť vedome a metodicky zvládnuté. Väčšinou ľudia predpokladajú, že empatia je druh súcitu, ktorý niektorí ľudia majú a iní nie. Mnohí sa domnievajú, že ide o postoj či úmysel. V skutočnosti je to však úplne inak.

Empatia je nový druh vnímania, ktorý je celosvetovo vo vývoji. Pocit empatie nemáme od narodenia. Je to nadobudnutá schopnosť a neexistuje žiadna nevedomá empatia. Môže vznikať len pri vedomom úmysle dokázateľne ide o úplne novú nadobudnutú schopnosť. Mimochodom, aj samotné slovo empatia sa v slovníku objavilo až v roku 1951. V histórii ľudstvo prežívalo vďaka inštinktom a tradíciám. Tieto však rýchlo miznú. Sociálnu súdržnosť teraz môže nahradiť iba empatia. To, čo sme kedysi mali prostredníctvom kolektívnej tradície, musíme kultivovať vedome.

SME S DEŤMI DOMA. AKO BYŤ K NIM EMPATICKÍ

Rozvíjať empatiu vedome!

Každodennou súčasťou života je dnes pre väčšinu rodín – stres. A ten – ako sa vedecky dokázalo – je faktorom ničiacim imunitu. Ako opak toho, čo teraz potrebujeme. V čase tejto vírusovej hrozby nesmieme podliehať stresu a imunitu si tak oslabovať. Naopak, musíme si ju všetci posilniť.

Neprehliadnite:
Ako proti stresu v čase epidémie?

Rodičia a s nimi i deti sú doma často znudené. Doslova „súťažia“ o zdieľanie času pri počítači. Chvalabohu, našťastie často využívajú čas aj na online vzdelávanie. No nezriedka nekonečne a často nekontrolovane konzumujú potraviny, majú príliš veľa energie, ktorú nedokážu využiť. Našu trpezlivosť s prebytkom ich energie často naťahujú až na hranu. Slovom, chýba im štruktúra a – nazvime to opatrne – „režim“. Toto je jedinečná životná šanca na rozvoj empatie!

Ako?

Je možné zapojiť sa do našich online seminárov o metodickej empatii a posilnení imunity, ktoré práve pripravujeme. Už teraz máme bonus pre unavených rodičov – jedno základné odporúčanie: prekvapivo, empatia s deťmi – rovnako ako celá empatia – začína empatiou so sebou samým. Na prvý pohľad to vyzerá ako rozpor, je to však fakt. Aby sme boli schopní porozumieť ľuďom z ich vlastného pohľadu – musíme porozumieť najskôr sebe samým na hlbšej úrovni. Až potom môžeme začať rozvíjať túto novú schopnosť.

Jednoduchý príklad.

Dieťa vás irituje, chce niečo nemožné, prípadne je v spore a o niečo bojuje so súrodencom. Nepáči sa vám to, hnevá vás to, neviete sa zdržať a reagujete na to. Dieťa zas reaguje na vašu reakciu. A začína sa typický domáci kolotoč argumentov a konfliktov. Napokon sa všetci cítia zle a sú vyčerpaní. To je „normálne“. Je to však naozaj normálne?

Pár myšlienok o metodickej empatii pomocou psychofonetiky.

Východiskovým bodom je vnútorný príkaz:  STOP ! ZASTAV SA! Najprv treba zastaviť normálnu, inštinktívnu, reakciu, keď to v nás vo vnútri vrie. To je skutočnosť. Ale skúste sa zastaviť skôr, ako budete na základe toho konať, skôr ako vybuchnete „do vnútra“ alebo „navonok“.

SME S DEŤMI DOMA. AKO BYŤ K NIM EMPATICKÍ

Postup.

Choďte niekde, napríklad do inej miestnosti, a zatvorte dvere. Namiesto toho, aby ste konali vedení svojou reakciou pred dieťaťom, dovoľte jej, aby Vás viedla, keď sa nik nepozerá. Vyjadrite sa aspoň symbolicky – gestom, ak nie slovami. Vyjadrite to, čo vo Vás pôsobí – nejako svojím telom. Potom z toho vystúpte – skutočne urobte dva, tri kroky iným smerom; vytraste to – každý zážitok sa dá z tela striasť rovnako ako špinka, ktorá sa nalepila napr. na kabát. Potom sa pozrite na to prázdne miesto, kde ste ešte pred minútkou vyjadrili svoju reakciu. Predstavte si, že ste stále tam a robíte to. Vyžaduje si to nejakú fantáziu. Našťastie nie veľa, pretože zážitok je stále živý, je v pamäti.

To, čo „uvidíte“ vás prekvapí.

Uvidíte sami seba v bolesti, utrpení, pod útokom, odmietnutí, blokovaní, ignorovaní… Možno zbadáte niekoho, kto nie je vo vašom veku, no v súčasnej situácii uvidíte seba v dlho zabudnutej pamäti. Uvedomíte si, že vaša reakcia nevznikla v tom, čo vaše dieťa robilo, ale v tom, čo vám vaše dieťa podvedome pripomína! Toto si treba priznať! Toto je prvý dôležitý krok. A pocítite, že už len tento jednoduchý krok urobí obrovský rozdiel! Potom choďte späť k deťom. Budú robiť to isté, nezmenili sa. No vy ste sa zmenili. Pozeráte sa na ne novými očami. To, čo robia, to stále nie je prijateľné a ako rodič musíte s tým niečo urobiť. Ale v tomto momente si už môžete vybrať alternatívu, čo budete robiť. A potom môžete začať tou najlepšou reakciou – môžete dieťaťu preukázať, že rozumiete tomu, čo cíti. Až v tomto bode sa začína budovať riešenie, ktoré NIE JE reakciou, ale už jasnou voľbou.

Dôverujte svojej intuícii a konajte podľa nej!

To je najlepšie odporúčanie, ktoré vám teraz môžeme dať. Pomôže Vám rozvinúť základnú empatiu  s vašimi deťmi v tomto stresujúcom období praktického uväznenia v domácnosti. Je však toho oveľa viac, čo môžeme spolu pre seba, svojich najbližších i všetci sebe navzájom urobiť. Chcieť a začať však musí každý sám! Skúsme to!

Veľa šťastia a pevné zdravie pre všetkých!

Váš Yehuda Tagar

yehuda.tagar@psychophonetics.com
www.pace.sk

[1] Yehuda Tagar je austrálsky, juhoafrický, britský tréner a už i slovenský poradca, psychoterapeut, konzultant a kouč; žije na Slovensku. Je tvorca programov Psychophonetics, Methodical Empathy, Humanizing the Workplace, People’s Sustainability a Methodical Immune Enhancement. Je riaditeľom Psychofonetického inštitútu International, spoluzakladateľom PACE – Psychosophy Academy Academy v strednej Európe a dekanom štúdií Škola empatie. Ponúka odborné kurzy pre trénerov, poradcov, osobných koučov a psychoterapeutov.

Súťaž

Ak sa zapojíte do našej súťaže, urobíte výrazný krok k svojmu duševnému zdraviu.Výherca získa bezplatnú lekciu a konzultáciu v hodnote 80 €                                          
Stačí, ak odpoviete správne na jednoduchú súťažnú otázku!
 
Súťažná otázka:
Ako sa volá lektor a autor metódy psychofonetiky, metodickej empatie a humanizácie pracoviska, ktorý vyučuje na Akadémii Psychosofie PACE v Bernolákove?
 

Lexikon.sk
Ochrana súkromia

Zásady spracovania osobných údajov a systém ochrany osobných údajov podľa nariadenia GDPR

Prevádzkovateľ (správca) Vašich osobných údajov podľa článku 4 bod 7. Nariadenia Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb v súvislosti so spracovaním osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len GDPR)  je spoločnosť: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava, IČO: 36218146

Kontaktné údaje správcu sú:
Email: redakcia@lexikon.sk
Telefón:
0905 565 254

Čo je osobný údaj?

Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa identifikovanej fyzickej osoby, alebo identifikovateľnej fyzickej osoby, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora, iného identifikátora ako je napríklad meno, priezvisko, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, alebo online identifikátor, alebo na základe jednej alebo viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú identitu, fyziologickú identitu, genetickú identitu, psychickú identitu, mentálnu identitu, ekonomickú identitu, kultúrnu identitu alebo sociálnu identitu.

Čo je spracúvanie osobných údajov?

Spracúvaním osobných údajov je spracovateľská operácia alebo súbor spracovateľských operácií s osobnými údajmi alebo súbormi osobných údajov, najmä získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, zmena, vyhľadávanie, prehliadanie, využívanie, poskytovanie prenosom, šírením alebo iným spôsobom, preskupovanie alebo kombinovanie, obmedzenie, vymazanie, bez ohľadu na to, či sa vykonáva automatizovanými prostriedkami alebo neautomatizovanými prostriedkami.

Prevádzkovateľ (Správca) nemá povinnosť vymenovať/určiť  Zodpovednú Osobu.

Zdroje a kategórie osobných údajov:

Prevádzkovateľ spracováva osobné údaje (priamo od vás), ktoré ste mu poskytli alebo osobné údaje ktoré získal na základe plnenia Vašej objednávky.

Vaše identifikačné a kontaktné údaje a údaje nevyhnutné na plnenie zmluvy.

Zákonný dôvod a účel spracovania:

Zákonným dôvodom spracovania je:

Váš súhlas so spracovaním osobných údajov na účely poskytovania priameho marketingu podľa článku 6 ods.1 písmeno a) GDPR

Plnenie zmluvy medzi Vami a prevádzkovateľom podľa článku 6 ods.1 písmeno b) GDPR

Spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zákonnej povinnosti prevádzkovateľa podľa článku 6 ods. 1 písmena c) GDPR

 

Účelom spracovania osobných údajov je:

Vybavenie Vašej objednávky a výkon práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom. Pri objednávke sú vyžadované osobné údaje nevyhnutné pre úspešné vybavenie objednávky podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia (s tým súvisí aj následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru, služby, vybavovanie reklamácie a pod.); spracúvanie osobných údajov zákazníka prebieha bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov na účely plnenia zmluvy je konkrétna objednávka medzi zákazníkom a prevádzkovateľom.

propagácia prostredníctvom sociálnych sietí – Facebook, Twitter a Instagram

propagácia prostredníctvom web stránky https://www.lexikon.sk/

Prevádzkovateľ prehlasuje, že so záznamami žiadnym spôsobom nepracuje a neposkytuje ich tretím osobám či subjektom.

 

Doba uchovávania:

Prevádzkovateľ uchováva osobné údaje:

Po dobu nevyhnutnú k výkonu práv a povinností vyplývajúcich so zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom a uplatňovania nároku vyplývajúceho  z týchto zmluvných vzťahov.

Po dobu než je odvolaný súhlas so spracovaním osobných údajov pre účely marketingu

Po uplynutí doby uchovávania osobných údajov ktorá vyplýva zo zákona č. 395/2002 Z. z. Zákon o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov prevádzkovateľ osobné údaje vymaže.

 

Príjemcovia osobných údajov

Kto je príjemca?

Príjemcom je každý, komu sa osobné údaje poskytnú bez ohľadu na to, či je treťou stranou. Za príjemcu sa nepovažuje orgán verejnej moci, ktorý spracúva osobné údaje na základe osobitného predpisu.

Sú osoby ktoré sa  podieľajú na dodaní tovaru, služieb, realizácii platieb na základe zmluvy

Prevádzkovateľ neposkytuje, nezverejňuje  a nesprístupňuje osobné údaje do tretích krajín

Podmienky zabezpečenia osobných údajov

Prevádzkovateľ prehlasuje, že prijal vhodné personálne, technické a organizačné opatrenia k zabezpečeniu ochrany osobných údajov.

Prevádzkovateľ prijal technické opatrenia na zabezpečenie dátových úložísk a úložísk osobných údajov v spisovej podobe.

Prevádzkovateľ prehlasuje, že k osobným údajom majú prístup výlučne ním poverené osoby.

 

Vaše práva:

Za podmienok stanovených v GDPR máte:

  • Právo na prístup k svojim osobným údajom podľa čl. 15 GDPR
  • Právo na opravu osobných údajov podľa čl.16 GDPR
  • Právo na obmedzenie spracúvania
  • Právo na výmaz podľa čl.17 GDPR
  • Právo namietať podľa článku 21 GDPR
  • Právo na prenesenie osobných údajov podľa článku 21 GDPR
  • Právo odvolať súhlas (elektronicky, alebo na korešpondenčnú adresu)
  • Právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov.

Ďalej máte právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov

 

Ako môžete naplniť svoje práva?

Právo na prístup k údajom

Máte právo vedieť, či spracúvame Vaše osobné údaje. Pokiaľ ich spracúvame, môžete nás požiadať o prístup k nim. Na základe Vašej žiadosti vydáme potvrdenie s informáciami o spracúvaní Vašich osobných údajov na redakcia@lexikon.sk  alebo poštou na adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

 

Právo na opravu

Máte právo na to, aby Vaše osobné údaje, ktoré spracúvame, boli správne, úplné a aktuálne. Pokiaľ sú Vaše osobné údaje nesprávne alebo neaktuálne, môžete nás požiadať o opravu alebo doplnenie a to elektronickou formou na emailovú adresu redakcia@lexikon.sk alebo poštou na korešpondenčnú adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava 

 

Právo na vymazanie

Za určitých okolností máte právo, aby sme Vaše osobné údaje vymazali. O vymazanie Vašich údajov nás môžete požiadať kedykoľvek. Vaše osobné údaje vymažeme, ak:

  • už vaše osobné údaje nepotrebujeme pre účel, na ktorý ste nám ich poskytli,
  • odvoláte svoj súhlas,
  • namietate voči spracúvaniu vašich osobných údajov,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne,
  • osobné údaje musia byť vymazané, aby sa tým splnila zákonná povinnosť,
  • ak ste dieťa, príp. rodič dieťaťa, ktoré súhlasilo so spracúvaním osobných údajov cez internet.

 

Právo na obmedzenie spracúvania

Môžete nás požiadať, aby sme obmedzili spracúvanie vašich osobných údajov. Pokiaľ Vašej žiadosti vyhovieme, Vaše osobné údaje budeme iba uchovávať a ďalej s nimi pracovať nebudeme. K obmedzeniu spracúvania Vašich údajov dôjde, ak:

  • nám oznámite, že Vaše osobné údaje sú nesprávne, a to až dokým neoveríme ich správnosť,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne, avšak Vy nesúhlasíte s ich vymazaním a na miesto toho žiadate, aby sme spracúvanie Vašich osobných údajov len obmedzili,
  • Vaše údaje už nepotrebujeme, ale potrebujete ich Vy na preukázanie, uplatňovanie alebo obhajovanie svojich práv
  • namietate voči spracúvaniu Vašich osobných údajov, a to až kým neoveríme, či naše oprávnené záujmy prevažujú nad vašimi dôvodmi.

 

Právo na prenosnosť údajov

Máte právo žiadať, aby sme Vám poskytli Vaše osobné údaje v elektronickej forme (napr. súbor XML alebo CSV), ktorá Vám umožní ľahko si preniesť údaje do inej spoločnosti. Tiež nás môžete požiadať, aby sme Vaše osobné údaje preniesli vybranej spoločnosti priamo my. Vašej žiadosti vyhovieme v prípade, že ste nám poskytli osobné údaje priamo Vy a dali ste nám na ich spracúvanie súhlas.

 

Právo namietať

Máte právo namietať, že spracúvame Vaše osobné údaje. Ak Vaše osobné údaje spracúvame v nasledovných prípadoch:

  • z dôvodu nášho oprávneného záujmu,
  • vytvárania zákazníckeho profilu,
  • môžete namietať ich spracúvanie, ak máte na to osobné dôvody.

 

Ako môžete tieto práva vykonávať?

S Vašou žiadosťou sa môžete na nás obrátiť niektorým z týchto spôsobov:

emailom: redakcia@lexikon.sk alebo poštou na adresu podnikania: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

V prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu Vašich práv na ochranu osobných údajov máte právo podať sťažnosť dozornému orgánu ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov na adrese

Hraničná 12
820 07 Bratislava 27
Slovenská republika

Identifikačné údaje:
IČO: 36064220
DIČ: 2021685985

Sekretariát úradu:
+421 /2 3231 3214

E-mail: statny.dozor@pdp.gov.sk

Vzhľadom na epidemiologickú situáciu v SR Úrad odporúča vykonať podania prostredníctvom poštových alebo elektronických služieb (www.slovensko.sk). Osobné podania od 29.11.2021 je možné uskutočniť len v nevyhnutných prípadoch najneskôr do 12:00 hod.