Vojto Artz šéfkuchár – trendy v gastronómii 2019


7200   -   0
Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Vojto Artz

 

Nad najnovšími trendami, ktorými sa bude riadiť gastronómia v roku 2019 sa zamýšľa Vojto Artz, šéfkuchár METRO a prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov. Vojto Artz ich zhrnul do niekoľkých výrazných tendencií:

Ekológia alebo Jedlo a dobro

Svet čoraz viac hovorí o udržateľnosti, plytvaní potravinami či plastoch. Toto všetko bude gastronómiu zaujímať ešte viac ako predtým. O ekológiu a šetrné zaobchádzanie s potravinami sa zaujímajú známe osobnosti aj „veľké značky“. Napríklad spoločnosť METRO Cash & Carry SR podpísala v decembri so Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov Memorandum o napĺňaní princípov maximálnej využiteľnosti potravín, potravinovej solidarity a spoločnosti bez odpadov. K memorandu sa môžu pripojiť ďalší gastro špecialisti a ľudia rešpektujúci princípy zero waste.

Zdravé maškrtenie či vedomá strava ako životný štýl

Riasy, klíčky či kvety sú už bežnou súčasťou jedál a nápojov. Spotrebitelia si čoraz viac uvedomujú pôvod potravín. Od výrobcov očakávajú transparentnosť v označovaní zloženia produktov a kvalitu výrobkov. Tieto trendy budú pokračovať.

Fermentácia alebo tzv. dobré baktérie

Fermentovaný nápoj z čaju (kombucha), domáce malinovky či „craftové pivo“ si už našli svojich zákazníkov. Trend fermentácie sa bude rozširovať aj do vlastných jedál a ich prípravy, príkladom je zakysanka, kefír, kvasené uhorky, či na Slovensku veľmi obľúbená kvasená kapusta. Je to v súlade s trendom konzumácie surových a čo najmenej upravených surovín na tanieroch.

Inšpiruj sa: Šetríme prírodu s novinkou „Do poslednej omrvinky”

Bistro a street food na vysokej úrovni

Perfektné jedlá pripravené kulinárskymi majstrami, ale veľmi rýchlo, jednoducho konzumovateľné a cenovo dostupné (tempura, kebab, ázijské knedličky, kukuričné placky s rôznymi náplňami, a mnoho ďalšieho) si ešte viac posilnia svoje postavenie.

Nevšedné chute alebo pop-up večere

Nekonvenčné lokality, utajené menu a zaujímaví ľudia. Stále väčším trendom bude aj zážitková kuchyňa s príbehom na netradičných miestach.

V hlavnej úlohe čaj

Počas roku 2019 budú ľudia využívať všemožné typy zmesí, odrôd čaju, rôzne spôsoby ich prípravy, koktejly s čajom či napríklad čapovaný „Nitro tea“.

Z pohodlia domova do reštaurácie

V tomto roku sa ľudia vrátia do podnikov. Už ich prestane baviť rozbaľovať plastové krabičky s jedlom, a to v súlade a s ohľadom na našu planétu a trendy „zero waste“ či „less plastic“, a začnú si čerstvé jedlo opäť vychutnávať v reštaurácii.

Vojto Artz

Vojto Artz

Mäso a to ostatné

Najviac sa bude hovoriť o vývoji „heme“ (špeciálna prísada). Tento produkt by sa mal stať odrazovým mostíkom na využívanie ekologických náhrad mäsa a bielkovín. Milovníci mäsa sa však nemusia obávať a aj klasické mäso dostane patričný priestor – napríklad Bavette zo spodnej časti sviečkovej či Merlot cut alebo Vegas strip z ramennej časti.

Z farmy priamo na stôl

Tento trend nám kraľuje už od minulých rokov a farmárske produkty už nejaký čas dominujú všetkým trendom. Úplne najnovšou výzvou pre reštaurácie je vytváranie vlastných „poľnohospodárstiev“, niektoré si sami začínajú pestovať zeleninu a ovocie pre svoje menu. Už i dnes mnohé majú vlastnú bylinkovú skalku či záhradku.

Vege sa čoraz častejšie hlási o svoje miesto

O vege už bolo povedané dosť. Rok 2019 bude skôr rokom, kedy sa podniky viac zamerajú na samotnú skladbu menu. V niektorých podnikoch tvorí vegetariánske menu až polovicu všetkých jedál a stáva sa jeho základom. Vege sa presadzuje aj v degustačných menu a taktiež vo „fine-dining“ segmente, čiže v zážitkovej gastronómii.

Globalizácia v kuchyni

Pred pár rokmi prebehol Európou trend ázijskej a indickej kuchyne, ale tento rok sa o slovo hlási „latinskoamerická kuchyňa“. Veď kto by si nedal jedlá ako ceviche (pripravené z čerstvej surovej ryby), pisco sour (typický alkoholický koktejl) či arepas (pečivo z kukuricového cesta).

Foto: archív Metro