15 najčastejších chýb Slovákov pred odletom na dovolenku

Share:
pred odletom

BRATISLAVA – Letná dovolenková sezóna je na Letisku M. R. Štefánika už v plnom prúde. Každoročne sa však dovolenka pre mnohých Slovákov skončí ešte pred samotným odletom, a to z dôvodu, že cestujúcemu nie je umožnený odlet pre niektorý z nasledujúcich dôvodov. Letisko M. R. Štefánika preto upozorňuje dovolenkárov, aby sa vyvarovali týchto chýb:

1. NEPLATNÝ CESTOVNÝ PAS

pred odletom

Neraz sa stane, že cestujúci zistí až pri vybavení na check-in pulte, že jeho pas už stratil platnosť. V tom prípade cestujúcemu nie je umožnený odlet. Prichádza tak o zaplatenú dovolenku aj letenku.

2. NEDOSTATOČNÁ DĹŽKA PLATNOSTI CESTOVNÉHO PASU

Pre vstup do niektorých dovolenkových krajín nestačí mať len platný pas, ale dĺžka platnosti musí byť ešte i niekoľko mesiacov po prílete do krajiny. Ak cestujúci nemá dostatočne dlho platný pas, rovnako mu nie je umožnený odlet.

Podmienky pre vstup do dovolenkových krajín:
Albánsko – platnosť pasu aspoň 3 mesiace,
Cyprus – pre južný Cyprus platnosť pasu počas pobytu, pre severný Cyprus pri letoch cez Turecko platnosť pasu aspoň 150 dní,
Egypt – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po prílete do krajiny, víza sa získavajú po prílete do krajiny,
Izrael – platnosť pasu počas pobytu,
Jordánsko – platnosť pasu 6 mesiacov po návrate z krajiny,
Kapverdské ostrovy – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po prílete do krajiny,
Macedónsko – platnosť pasu/ID aspoň 90 dní po prílete,
Maroko – platnosť pasu počas pobytu,
Turecko – platnosť pasu aspoň 150 dní po návrate (5 mesiacov), netreba víza,
Omán – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, víza sa získavajú po prílete do krajiny,
Spojené arabské emiráty – platnosť pasu aspoň 3 mesiacov po prílete, netreba víza,
Tunisko – platnosť pasu počas pobytu, netreba víza.

3. NEPLATNÝ ALEBO NEDOSTATOČNE DLHO PLATNÝ PAS DIEŤAŤA

Nestačí skontrolovať platnosť pasu a dĺžku platnosti pasu len dospelým osobám. Zatiaľ čo dospelý môže cestovať v rámci EÚ aj na občiansky preukaz, každé dieťa pri ceste do zahraničia musí byť držiteľom platného cestovného pasu. Deťom mladším ako 6 rokov sa cestovný pas vydáva s platnosťou na 2 roky. Aj pre ne pri ceste do vybraných krajín platí, že pas musí byť platný ešte aspoň 6 mesiacov po prílete do destinácie!

Zaujímavé: Lietame častejšie ako vlani…

4. STRATENÝ A ZNOVU NÁJDENÝ CESTOVNÝ PAS

POZOR! Ak ste svoj pas nevedeli dlho nikde nájsť, nahlásili stratu na políciu a vybavili si nový doklad, no svoj pôvodný cestovný pas ste medzičasom našli, už naň neodletíte! Takýto pas je považovaný za neplatný! Pri odlete preto použite už svoj nový cestovný pas.

5. ZABUDNUTÝ PAS V KOPÍRKE

pred odletom

Často sa stretávame s tým, že si dovolenkári zabúdajú svoje cestovné doklady (pas, občiansky preukaz) v kopírovacom stroji, keď si boli dať pred odletom robiť fotokópie týchto dokladov. Na letisko tak prišli bez nich, alebo len so samotnou fotokópiou. Upozorňujeme dovolenkárov, aby si dali na to veľký pozor, keďže bez platného originálu cestovného dokladu neodletia. Fotokópia dokladu nie je pri odlete akceptovaná.

6. ZBALENIE SA DO SPOLOČNEJ BATOŽINY

Každý cestujúci sa musí spravidla pobaliť do vlastnej batožiny. Aj dopravca Smartwings, ktorý doposiaľ povoľoval pri spoločnom cestovaní rodín združovanie hmotností batožín, zmenil v roku 2019 svoje pravidlá prepravy batožín a sčítavanie hmotností kufrov už neumožňuje. Ak sa rodina zbalí do jedného spoločného kufra so sčítanou hmotnosťou dvoch menších batožín, dopravca si bude účtovať dodatočný poplatok.

7. RÔZNE PRIEZVISKÁ ŽENY PRED SVADBOU A PO SVADBE

pred odletom

Letné mesiace sú obdobím svadieb a svadobných ciest. Ženy si však musia dať pozor na to, že ich priezvisko musí byť rovnaké na letenke ako na cestovnom doklade – občianskom preukaze či pase. Rovnako priezvisko cestujúcej nahlásené v cestovnej kancelárii musí byť zhodné s priezviskom na cestovnom doklade. Ak sa priezviská jednej osoby rôznia, stráca nárok na odlet. Ak teda žena odchádza na dovolenku ihneď po svadbe a nemá ešte vybavený občiansky preukaz či pas na nové priezvisko, treba v cestovnej kancelárii či pri kúpe letenky nahlásiť svoje dievčenské priezvisko.

8. CHÝBAJÚCE POTVRDENIA V TEHOTENSTVE, PRI ZLOMENINÁCH A PRI ZDRAVOTNÝCH KOMPLIKÁCIÁCH

pred odletom

Letecké spoločnosti vyžadujú v prípade tehotenstva ženy, a pri zdravotných komplikáciách, potvrdenie od lekára nie staršie ako 6, 7, 10 či 14 dní. Lekárske potvrdenie o zdravotnom stave cestujúceho musí byť na predpísanom formulári leteckej spoločnosti, ktorou cestujúci letí, tzv. Travel Clearance form, Fit to fly, MEDIF (Medical Information Form). Obvykle nájdete tento formulár na webovej stránke leteckej spoločnosti, a to v sekcii Prepravné podmienky. V prípade, že cestujúci nemá potvrdenie od lekára na predpísanom formulári požadovanom leteckou spoločnosťou, nemusí byť pripustený na odlet.

Potvrdenie o zdravotnom stave musí mať cestujúci pri sebe pri vybavení na check-in pulte a počas celej doby letu. Napr. spoločnosť SmartWings ho vyžaduje v týchto prípadoch:

– infarkt myokardu (21 dní a menej pred cestou),
– mŕtvica (10 dní a menej pred cestou),
novonarodené deti (7 dní a menej od pôrodu)
choroba z dekompresie,
pneumotorax (14 dní a menej od udalosti),
požiadavka na službu nosítok/pri cestovaní s inkubátorom,
potreba zdravotníckeho kyslíku počas letu,
neschopnosť pri sedení udržať vzpriamenú pozíciu,
poranenia hlavy (14 dní a menej od udalosti),
zlomeniny (okrem nekomplikovaných zlomenín horných končatín a prstov horných končatín),
sadra (okrem sadier horných končatín a prstov horných končatín),
nekomplikované jednoduché tehotenstvo (od 26. do 34. týždňa),
nekomplikované viacpočetné tehotenstvo (od 20. do 28. týždňa),
ťažká žilová trombóza,
ťažká duševná choroba (cestujúci musí cestovať so sprievodom, ktorý má zabezpečené vedľajšie sedadlo),
akákoľvek vážna alebo akútna infekčná choroba (vrátane ovčích kiahní).

Lekárske potvrdenie alebo iný hodnoverný doklad (napr. preukaz pacienta) sa odporúča ukázať na bezpečnostnej kontrole v prípade, že má cestujúci v tele voperovaný kovový predmet, kardiostimulátor, potrebuje inzulínové perá a pod. Potvrdenie by malo byť v slovenskom aj anglickom jazyku, nemusí byť úradne overené, spravidla nemá predpísaný vzor.

9. POMÝLENIE SI LINKY A ČASU LETU

pred odletom

Počas dňa sa na Letisku M. R. Štefánika uskutoční neraz niekoľko odletov do tureckej Antalye, egyptskej Hurghady či bulharského Burgasu. Cestujúci tak musí sledovať nie len destináciu, do ktorej letí, ale aj číslo linky, číslo nástupnej brány a presný čas odletu. Zaznamenali sme už prípady, keď cestujúci svoj let zmeškali z dôvodu, že stáli v nesprávnom rade na nástup do lietadla.

10. NEPOČÚVANIE HLÁSENÍ LETISKA

Konkrétne mená cestujúcich na dostavenie sa na odlet sa spravidla nevyhlasujú. Nespoliehajte sa preto na to, že vás na nástup na let vyzvú menovite letiskovým rozhlasom. Je na zodpovednosti každého cestujúceho, aby sa na nástup dostavil včas. Sledujte preto na informačných tabuliach stav vášho letu. Zároveň pozorne počúvajte každé hlásenie letiskového rozhlasu týkajúce sa Vášho letu. Ak sa koná nástup, tzv. boarding, ihneď sa dostavte k nástupnej bráne.

11. NESKORÝ PRÍCHOD KU NÁSTUPNEJ BRÁNE

Nástup na odlet, tzv. boarding, sa začína približne 45 až 50 minút pred odletom lietadla. Na nástup do lietadla sú cestujúci vyzvaní letiskovým rozhlasom. Nástupná brána sa však uzatvára spravidla 30 či 20 minút pred odletom a nie až v čase samotného odletu lietadla. Ak sa cestujúci dostaví na nástup neskoro, stráca nárok na odlet a nemá nárok na vrátenie ceny letenky, ani na náhradný let.

12. NESKORÝ PRÍCHOD NA LETISKO

Odporúčame cestujúcim, aby sa na odlet dostavili 2 hodiny pred odletom. Vybavenie na check-in pulte, prechod bezpečnostnou kontrolou, a pri odletoch do krajín Neschengenu aj hraničnou/pasovou kontrolou, si vyžaduje určitý čas. Ak príde cestujúci na letisko neskôr, nemusí mať dostatok času na absolvovanie všetkých nevyhnutných úkonov.

13. POSILNENIE SA ALKOHOLOM PRED ODLETOM

pred odletom

Radosť z odletu na dovolenku s kamarátmi neraz cestujúci oslavujú už na letisku alkoholom. Ak zamestnanci letiska spozorujú pasažiera pod vplyvom alkoholu či inej návykovej látky, takémuto cestujúcemu nie je umožnený odlet. Nemá nárok ani na vrátenie ceny letenky či náhradný let.

14. ZAKÁZANÉ PREDMETY V PRÍRUČNEJ BATOŽINE A TEKUTINY NAD LIMIT

pred odletom

Medzi predmety, ktoré cestujúci nemôže mať v príručnej batožine, patria rôzne napodobeniny zbraní, granátov, nábojov, a to či už v tvare prívesku na krk, alebo príveskov na opasok. Patria sem i detské hračkárske zbrane – vodné pištole, ale aj tenisové rakety. Práve tieto predmety sú tými, ktorých sa musia cestujúci na bezpečnostnej kontrole najčastejšie vzdať, a ktoré si už následne nemožno vyzdvihnúť.

Na dovolenku sa do príručnej batožiny neoplatí pribaliť si ani fľaša alkoholu či vína. I naďalej totiž platí, že tekutiny, pasty, gély, spreje možno mať v príručnej batožine umiestnené len v objeme do 100 ml alebo 100 gramov, uzatvorené v plastovom ZIPP vrecku s max. kapacitou 1 liter. Sem sa radia aj potraviny, akými sú bryndza, treska, nátierky, paštéty, maslo a iné.

Ak si želá cestujúci takéto predmety a potraviny prepraviť, musí ich umiestniť do podanej, nie príručnej batožiny.

15. NETRPEZLIVOSŤ PRI VYBAVENÍ ČI MEŠKANÍ LETU

Vybavenie cestujúcich na odlet – check-in – je pred odletom nevyhnutný proces, ktorý si vyžaduje časový priestor a zároveň i trpezlivosť cestujúcich. Zbytočne si tak kaziť dovolenku nervozitou.

V letectve sú zároveň bežné, hoci nie je veľmi časté, i dlhšie meškania letov z dôvodu neskorého príchodu lietadla z predchádzajúcej destinácie či z technického dôvodu. Počiatočná nepríjemnosť pre pasažierov však pre nich prináša neraz pozitívne dôsledky, a to finančné kompenzácie od leteckej spoločnosti, na ktoré má cestujúci nárok podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 261/2004.

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave vybaví ročne približne 27 000 letov a k meškaniam prichádza len v ojedinelom množstve prípadov. Medializácia a sťažnosti cestujúcich odlet neurýchlia, letecká spoločnosť však robí všetko pre to, aby bol i omeškaný let bezpečný a doviedol dovolenkárov za vytúženým oddychom.

Foto: Pixabay


Lexikon.sk
Ochrana súkromia

Zásady spracovania osobných údajov a systém ochrany osobných údajov podľa nariadenia GDPR

Prevádzkovateľ (správca) Vašich osobných údajov podľa článku 4 bod 7. Nariadenia Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb v súvislosti so spracovaním osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len GDPR)  je spoločnosť: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava, IČO: 36218146

Kontaktné údaje správcu sú:
Email: redakcia@lexikon.sk
Telefón:
0905 565 254

Čo je osobný údaj?

Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa identifikovanej fyzickej osoby, alebo identifikovateľnej fyzickej osoby, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora, iného identifikátora ako je napríklad meno, priezvisko, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, alebo online identifikátor, alebo na základe jednej alebo viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú identitu, fyziologickú identitu, genetickú identitu, psychickú identitu, mentálnu identitu, ekonomickú identitu, kultúrnu identitu alebo sociálnu identitu.

Čo je spracúvanie osobných údajov?

Spracúvaním osobných údajov je spracovateľská operácia alebo súbor spracovateľských operácií s osobnými údajmi alebo súbormi osobných údajov, najmä získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, zmena, vyhľadávanie, prehliadanie, využívanie, poskytovanie prenosom, šírením alebo iným spôsobom, preskupovanie alebo kombinovanie, obmedzenie, vymazanie, bez ohľadu na to, či sa vykonáva automatizovanými prostriedkami alebo neautomatizovanými prostriedkami.

Prevádzkovateľ (Správca) nemá povinnosť vymenovať/určiť  Zodpovednú Osobu.

Zdroje a kategórie osobných údajov:

Prevádzkovateľ spracováva osobné údaje (priamo od vás), ktoré ste mu poskytli alebo osobné údaje ktoré získal na základe plnenia Vašej objednávky.

Vaše identifikačné a kontaktné údaje a údaje nevyhnutné na plnenie zmluvy.

Zákonný dôvod a účel spracovania:

Zákonným dôvodom spracovania je:

Váš súhlas so spracovaním osobných údajov na účely poskytovania priameho marketingu podľa článku 6 ods.1 písmeno a) GDPR

Plnenie zmluvy medzi Vami a prevádzkovateľom podľa článku 6 ods.1 písmeno b) GDPR

Spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zákonnej povinnosti prevádzkovateľa podľa článku 6 ods. 1 písmena c) GDPR

 

Účelom spracovania osobných údajov je:

Vybavenie Vašej objednávky a výkon práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom. Pri objednávke sú vyžadované osobné údaje nevyhnutné pre úspešné vybavenie objednávky podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia (s tým súvisí aj následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru, služby, vybavovanie reklamácie a pod.); spracúvanie osobných údajov zákazníka prebieha bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov na účely plnenia zmluvy je konkrétna objednávka medzi zákazníkom a prevádzkovateľom.

propagácia prostredníctvom sociálnych sietí – Facebook, Twitter a Instagram

propagácia prostredníctvom web stránky https://www.lexikon.sk/

Prevádzkovateľ prehlasuje, že so záznamami žiadnym spôsobom nepracuje a neposkytuje ich tretím osobám či subjektom.

 

Doba uchovávania:

Prevádzkovateľ uchováva osobné údaje:

Po dobu nevyhnutnú k výkonu práv a povinností vyplývajúcich so zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom a uplatňovania nároku vyplývajúceho  z týchto zmluvných vzťahov.

Po dobu než je odvolaný súhlas so spracovaním osobných údajov pre účely marketingu

Po uplynutí doby uchovávania osobných údajov ktorá vyplýva zo zákona č. 395/2002 Z. z. Zákon o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov prevádzkovateľ osobné údaje vymaže.

 

Príjemcovia osobných údajov

Kto je príjemca?

Príjemcom je každý, komu sa osobné údaje poskytnú bez ohľadu na to, či je treťou stranou. Za príjemcu sa nepovažuje orgán verejnej moci, ktorý spracúva osobné údaje na základe osobitného predpisu.

Sú osoby ktoré sa  podieľajú na dodaní tovaru, služieb, realizácii platieb na základe zmluvy

Prevádzkovateľ neposkytuje, nezverejňuje  a nesprístupňuje osobné údaje do tretích krajín

Podmienky zabezpečenia osobných údajov

Prevádzkovateľ prehlasuje, že prijal vhodné personálne, technické a organizačné opatrenia k zabezpečeniu ochrany osobných údajov.

Prevádzkovateľ prijal technické opatrenia na zabezpečenie dátových úložísk a úložísk osobných údajov v spisovej podobe.

Prevádzkovateľ prehlasuje, že k osobným údajom majú prístup výlučne ním poverené osoby.

 

Vaše práva:

Za podmienok stanovených v GDPR máte:

  • Právo na prístup k svojim osobným údajom podľa čl. 15 GDPR
  • Právo na opravu osobných údajov podľa čl.16 GDPR
  • Právo na obmedzenie spracúvania
  • Právo na výmaz podľa čl.17 GDPR
  • Právo namietať podľa článku 21 GDPR
  • Právo na prenesenie osobných údajov podľa článku 21 GDPR
  • Právo odvolať súhlas (elektronicky, alebo na korešpondenčnú adresu)
  • Právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov.

Ďalej máte právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov

 

Ako môžete naplniť svoje práva?

Právo na prístup k údajom

Máte právo vedieť, či spracúvame Vaše osobné údaje. Pokiaľ ich spracúvame, môžete nás požiadať o prístup k nim. Na základe Vašej žiadosti vydáme potvrdenie s informáciami o spracúvaní Vašich osobných údajov na redakcia@lexikon.sk  alebo poštou na adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

 

Právo na opravu

Máte právo na to, aby Vaše osobné údaje, ktoré spracúvame, boli správne, úplné a aktuálne. Pokiaľ sú Vaše osobné údaje nesprávne alebo neaktuálne, môžete nás požiadať o opravu alebo doplnenie a to elektronickou formou na emailovú adresu redakcia@lexikon.sk alebo poštou na korešpondenčnú adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava 

 

Právo na vymazanie

Za určitých okolností máte právo, aby sme Vaše osobné údaje vymazali. O vymazanie Vašich údajov nás môžete požiadať kedykoľvek. Vaše osobné údaje vymažeme, ak:

  • už vaše osobné údaje nepotrebujeme pre účel, na ktorý ste nám ich poskytli,
  • odvoláte svoj súhlas,
  • namietate voči spracúvaniu vašich osobných údajov,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne,
  • osobné údaje musia byť vymazané, aby sa tým splnila zákonná povinnosť,
  • ak ste dieťa, príp. rodič dieťaťa, ktoré súhlasilo so spracúvaním osobných údajov cez internet.

 

Právo na obmedzenie spracúvania

Môžete nás požiadať, aby sme obmedzili spracúvanie vašich osobných údajov. Pokiaľ Vašej žiadosti vyhovieme, Vaše osobné údaje budeme iba uchovávať a ďalej s nimi pracovať nebudeme. K obmedzeniu spracúvania Vašich údajov dôjde, ak:

  • nám oznámite, že Vaše osobné údaje sú nesprávne, a to až dokým neoveríme ich správnosť,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne, avšak Vy nesúhlasíte s ich vymazaním a na miesto toho žiadate, aby sme spracúvanie Vašich osobných údajov len obmedzili,
  • Vaše údaje už nepotrebujeme, ale potrebujete ich Vy na preukázanie, uplatňovanie alebo obhajovanie svojich práv
  • namietate voči spracúvaniu Vašich osobných údajov, a to až kým neoveríme, či naše oprávnené záujmy prevažujú nad vašimi dôvodmi.

 

Právo na prenosnosť údajov

Máte právo žiadať, aby sme Vám poskytli Vaše osobné údaje v elektronickej forme (napr. súbor XML alebo CSV), ktorá Vám umožní ľahko si preniesť údaje do inej spoločnosti. Tiež nás môžete požiadať, aby sme Vaše osobné údaje preniesli vybranej spoločnosti priamo my. Vašej žiadosti vyhovieme v prípade, že ste nám poskytli osobné údaje priamo Vy a dali ste nám na ich spracúvanie súhlas.

 

Právo namietať

Máte právo namietať, že spracúvame Vaše osobné údaje. Ak Vaše osobné údaje spracúvame v nasledovných prípadoch:

  • z dôvodu nášho oprávneného záujmu,
  • vytvárania zákazníckeho profilu,
  • môžete namietať ich spracúvanie, ak máte na to osobné dôvody.

 

Ako môžete tieto práva vykonávať?

S Vašou žiadosťou sa môžete na nás obrátiť niektorým z týchto spôsobov:

emailom: redakcia@lexikon.sk alebo poštou na adresu podnikania: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

V prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu Vašich práv na ochranu osobných údajov máte právo podať sťažnosť dozornému orgánu ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov na adrese

Hraničná 12
820 07 Bratislava 27
Slovenská republika

Identifikačné údaje:
IČO: 36064220
DIČ: 2021685985

Sekretariát úradu:
+421 /2 3231 3214

E-mail: statny.dozor@pdp.gov.sk

Vzhľadom na epidemiologickú situáciu v SR Úrad odporúča vykonať podania prostredníctvom poštových alebo elektronických služieb (www.slovensko.sk). Osobné podania od 29.11.2021 je možné uskutočniť len v nevyhnutných prípadoch najneskôr do 12:00 hod.