Kupujete ojazdené auto? Buďte opatrní a nedajte sa oklamať!


5196   -   0
Share:
Kupujete ojazdené auto

S kúpou ojazdeného vozidlá prichádzajú rôzne dilemy. Nové auto alebo ojazdené? Ak sa rozhodnete pre druhú možnosť, pravdepodobne budete uvažovať o spoľahlivosti a serióznosti predajcu, primeranosti ceny k stavu vozidla, či počte najazdených kilometrov.

Odborná prehliadka auta, ktoré ste si vyhliadli má svoj význam. Niektoré podstatné informácie však viete zistiť aj bez meracích prístrojov či podrobného skúmania podvozku. Úvodná prehliadka, pod dohľadom skúseného automechanika môže ušetriť veľa peňazí. Aké sú najčastejšie neduhy ojazdených vozidiel v slovenských autoservisoch?  

Pretáčanie tachometra

Stáčanie tachometra je pri predaji jazdených áut pomerne časté. Niektoré zdroje uvádzajú, že takmer každé druhé jazdené auto sa predáva s nepravdivými údajmi o najazdených kilometroch. Firmy predávajúce jazdené vozidlá síce podliehajú zákonnej úprave, ktorá okrem iného rieši a postihuje neoprávnené zásahy do stavu tachometra, stopercentnú istotu však nemôžete mať ani v zavedenom autobazári. Pri kúpe ojazdeného auta cez súkromnú inzerciu je miera rizika ešte vyššia, v takomto prípade je na mieste zvýšená opatrnosť.

Kupujete ojazdené auto, pretáčanie tachometra

Foto: Pixabay

Viete ako odhaliť manipuláciu s počtom najazdených kilometrov? 

Predstavte si situáciu, keď si prídete obzrieť ojazdené auto. Predajca vám ukáže viaceré autá z ponuky, ktoré by vám vyhovovali. Všetky majú uvedených plus mínus 80.000 najazdených kilometrov. Je údaj predajcu o skoro rovnakých najazdených kilometroch sám o sebe podozrivý? Áno aj nie. Ak zoberieme do úvahy, že po nájazde 150.000 kilometrov hodnota vozidla začína prudko klesať, môže byť kvalitný autobazár motivovaný vykupovať a následne predávať autá s dobrou históriou a nízkym stavom tachometra. Môžete však naraziť aj na menej seriózneho predajcu, ktorý bude chcieť ponúkané vozidlá hlavne prezentovať ako dobré a málo jazdené. Motivácia takéhoto predajcu sa orientuje viac na finančné zisky než na reálnu službu zákazníkovi. Ako teda rozlíšiť seriózny predaj od toho manipulatívneho?

Neprehliadnite: Výmena hotelovej postele za auto

Samotným pohľadom na tachometer ani jeho podrobnejším preskúmaním sa na to prísť nedá. Dôležité je venovať pozornosť nepriamym znakom, ktoré ukazujú na nepravdivé informácie ohľadom stavu vozidla v súvislosti s najazdenými kilometrami. Poďme sa spolu pozrieť na to, ktoré to sú. 

Opotrebovanie auta má byť adekvátne k najazdeným kilometrom

Podozrivo môže pôsobiť napríklad viditeľné opotrebenie volantu alebo nový volant bez známok opotrebenia, nové čalúnenie, či krásny lak bez akýchkoľvek škrabancov. Pokiaľ sa vám zdá opotrebenie auta či jeho interiéru neprimerané stavu tachometra, pýtajte sa predajcu na príčiny. Neuspokojte sa s odpoveďou, že novo vyzerajúci volant má nové obšívanie kvôli prílišnému ošúchaniu. Predajca väčšinou nemá dôvod to robiť. Nový volant môže byť indikátorom, že došlo ku kompletnej výmene kvôli väčšej nehode, pri ktorej bol ten pôvodný zničený, prípadne z neho vystrelil airbag.

Nerovnomerné opotrebovanie auta

Foto: shutterstock.com

Nerovnomerné opotrebovanie

Nové čalúnenie na vybraných miestach? Prípadne vidíte rozdiely vo farebnosti čalúnenia v prednej a zadnej časti interiéru? Dajte si pozor. Je možné, že príčinou inej farby čalúnenia môže byť, že auto bolo po havárii potrebné vybaviť novými dverami, či sedadlami. Na to použité boli materiály z iného vozidla či nie originálne dielce. To isté platí aj pri ostatných dielcoch auta. Má auto číre, nové svetlá? Skontrolujte, či sú to pôvodné, len preleštené, alebo na nich nájdete znaky novosti, napríklad štítok ešte z výroby. Kým predajca nemá dôvod dávať kvôli predaju svetlá leštiť, má veľmi dobrý dôvod meniť svetlá za nové, ak boli pôvodné poškodené nehodou.

Lakovanie

Laickým pohľadom môže byť na lakovaní podozrivá v podstate len jeho dokonalosť. Je lak na kapote nepoškodený, bez akýchkoľvek škrabancov? Pôsobí lak, akoby práve auto zišlo z výrobného pásu? Niečo tu nie je v poriadku. Pri jazdenom aute nie je možné, aby lak ostal takto zachovaný. Menšie či výraznejšie škrabance od odletujúcich kamienkov sa na ňom pri jazde nevyhnutne musia objaviť.

Kupujete ojazdené auto, lakovanie

Foto: Pixabay

Ďalším podozrivým  indikátorom môže byť nerovnomerná vrstva laku. Tu však už pohľad  voľným okom nepostačuje. Na meranie hrúbky laku sa používajú špeciálne prístroje, ktoré vedia odhaliť hrubšiu vrstvu laku aj prípadne tmelenie. Namerané hodnoty sa potom pohybujú o stovky mikrónov vyššie, než hodnoty priamo z výroby. Takéto vysoké hodnoty potom indikujú, že auto pravdepodobne prešlo rekonštrukciou po nehode, pri ktorej bolo tmelené a prelakované. 

Niečo tu nesedí a nedolieha

Dôsledne si skontrolujte dvere. Pri zabuchnutí by mal byť zvuk prirodzený a bez rušivých zvukov zadrhávania či nedoliehania. Venujte dôkladnú pozornosť aj plastovým lištám okolo rámov dverí. Aj keď budú dvere zvonka výborne zlícované, na plastových lištách jednoduchšie odhalíte prípadné nedostatky. Pri rekonštruovaných autách je potrebné interiér celý odstrojiť a nanovo zložiť, čím sa často vylámu alebo ohnú úchyty. To potom spôsobuje, že spomenuté lišty už na pohľad dobre nedoliehajú.

Niečo tu nesedí a nedolieha

Foto: Pixabay

Nedôveryhodne pôsobia aj odstávajúce plastové podbehy kolies, ktoré si ale skôr všimne odborník pri kontrole podvozku, než bežný laik. Každopádne, ak viete, ako správne plastové podbehy majú na aute vyzerať, viete si to predbežne skontrolovať aj sami.

Auto vezmite na skúšobnú jazdu

Skúšobná jazda je povinnosťou, pokiaľ auto chcete naozaj kúpiť. Pri štartovaní, zapnutom motore i samotnej jazde sa môžu prejaviť nedostatky, ktoré by ste si pri prehliadke nemuseli vôbec všimnúť. Takisto pri jazde na konkrétnom aute zistíte, ako sa vám pracuje s volantom, prevodovkou, ako auto reaguje v zákrutách alebo pri brzdení. Či vozidlo pri jazde vydáva podozrivé zvuky a “nebliká” na vás výstražná kontrolka. V neposlednom rade z jazdy získate vnútorný pocit, ktorý často nemusí byť ani tak prepojený s technickými údajmi o aute. Ak vás jazda vnútorne neuspokojí, máte pochybnosti a auto vás, vlastne ani nevedno prečo, nenadchlo, radšej si to dôkladne rozmyslite. Možno tu viac než inde platí –  nedobrý pocit býva dobrým radcom.

Kupujete ojazdené auto, skúšobná jazda

Foto: Pixabay

Pýtajte si servisnú knižku a skontrolujte VIN číslo

V servisnej knižke nájdete cenné informácie o aute, jeho histórii a priebehu servisných kontrol. Pýtajte sa na ňu a dôsledne si ju preštudujte. Trvajte na tom aj v prípade, že predajca tvrdí, že auto je riadne servisované, ale knižku zrovna niekde zabudol, prípadne ju prinesie neskôr priamo pri predaji. Ak v servisnej knižke končia záznamy o servisoch tri roky dozadu, pýtajte sa prečo. Neuspokojte sa s odpoveďou, že auto servisuje predajcov známy alebo spriatelený autoservis. 

Skontrolujte si, či servisná knižka patrí k ponúkanému autu, dôsledne si prezrite VIN číslo. To slúži na jednoznačnú identifikáciu auta. Vozidlo ho má na niekoľkých miestach vyrazené a zahŕňa dôležité informácie, napríklad o roku a krajine výroby, type auta, či obsahu motora. Preverenie VIN čísla vám vie pomôcť zistiť, či auto nebolo kradnuté, alebo poskladané z viacerých častí. Preveriť VIN číslo je možné na internete na špecializovanej stránke, prípadne v autorizovaných firmách či priamo v strediskách STK. 

Urobte si prehľad o kazivosti značky a modelu auta

Na internete nájdete množstvo diskusných fór, kde viete zistiť, s akými problémami sa vami zamýšľané auto v určitom veku a pri konkrétnych najazdených kilometroch môže stretnúť. Tieto chybičky krásy a typické nedostatky budú pochopiteľne iné značka od značky a typ od typu auta. Je dobré si urobiť prehľad a na nedostatky, na ktoré ste v diskusiách narazili častejšie, sa zamerať dôslednejšie.

Titulná fotka: Bigstock.com
www.adesa.eu


Lexikon.sk
Ochrana súkromia

Zásady spracovania osobných údajov a systém ochrany osobných údajov podľa nariadenia GDPR

Prevádzkovateľ (správca) Vašich osobných údajov podľa článku 4 bod 7. Nariadenia Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb v súvislosti so spracovaním osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len GDPR)  je spoločnosť: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava, IČO: 36218146

Kontaktné údaje správcu sú:
Email: redakcia@lexikon.sk
Telefón:
0905 565 254

Čo je osobný údaj?

Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa identifikovanej fyzickej osoby, alebo identifikovateľnej fyzickej osoby, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora, iného identifikátora ako je napríklad meno, priezvisko, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, alebo online identifikátor, alebo na základe jednej alebo viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú identitu, fyziologickú identitu, genetickú identitu, psychickú identitu, mentálnu identitu, ekonomickú identitu, kultúrnu identitu alebo sociálnu identitu.

Čo je spracúvanie osobných údajov?

Spracúvaním osobných údajov je spracovateľská operácia alebo súbor spracovateľských operácií s osobnými údajmi alebo súbormi osobných údajov, najmä získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, zmena, vyhľadávanie, prehliadanie, využívanie, poskytovanie prenosom, šírením alebo iným spôsobom, preskupovanie alebo kombinovanie, obmedzenie, vymazanie, bez ohľadu na to, či sa vykonáva automatizovanými prostriedkami alebo neautomatizovanými prostriedkami.

Prevádzkovateľ (Správca) nemá povinnosť vymenovať/určiť  Zodpovednú Osobu.

Zdroje a kategórie osobných údajov:

Prevádzkovateľ spracováva osobné údaje (priamo od vás), ktoré ste mu poskytli alebo osobné údaje ktoré získal na základe plnenia Vašej objednávky.

Vaše identifikačné a kontaktné údaje a údaje nevyhnutné na plnenie zmluvy.

Zákonný dôvod a účel spracovania:

Zákonným dôvodom spracovania je:

Váš súhlas so spracovaním osobných údajov na účely poskytovania priameho marketingu podľa článku 6 ods.1 písmeno a) GDPR

Plnenie zmluvy medzi Vami a prevádzkovateľom podľa článku 6 ods.1 písmeno b) GDPR

Spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zákonnej povinnosti prevádzkovateľa podľa článku 6 ods. 1 písmena c) GDPR

 

Účelom spracovania osobných údajov je:

Vybavenie Vašej objednávky a výkon práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom. Pri objednávke sú vyžadované osobné údaje nevyhnutné pre úspešné vybavenie objednávky podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia (s tým súvisí aj následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru, služby, vybavovanie reklamácie a pod.); spracúvanie osobných údajov zákazníka prebieha bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov na účely plnenia zmluvy je konkrétna objednávka medzi zákazníkom a prevádzkovateľom.

propagácia prostredníctvom sociálnych sietí – Facebook, Twitter a Instagram

propagácia prostredníctvom web stránky https://www.lexikon.sk/

Prevádzkovateľ prehlasuje, že so záznamami žiadnym spôsobom nepracuje a neposkytuje ich tretím osobám či subjektom.

 

Doba uchovávania:

Prevádzkovateľ uchováva osobné údaje:

Po dobu nevyhnutnú k výkonu práv a povinností vyplývajúcich so zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom a uplatňovania nároku vyplývajúceho  z týchto zmluvných vzťahov.

Po dobu než je odvolaný súhlas so spracovaním osobných údajov pre účely marketingu

Po uplynutí doby uchovávania osobných údajov ktorá vyplýva zo zákona č. 395/2002 Z. z. Zákon o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov prevádzkovateľ osobné údaje vymaže.

 

Príjemcovia osobných údajov

Kto je príjemca?

Príjemcom je každý, komu sa osobné údaje poskytnú bez ohľadu na to, či je treťou stranou. Za príjemcu sa nepovažuje orgán verejnej moci, ktorý spracúva osobné údaje na základe osobitného predpisu.

Sú osoby ktoré sa  podieľajú na dodaní tovaru, služieb, realizácii platieb na základe zmluvy

Prevádzkovateľ neposkytuje, nezverejňuje  a nesprístupňuje osobné údaje do tretích krajín

Podmienky zabezpečenia osobných údajov

Prevádzkovateľ prehlasuje, že prijal vhodné personálne, technické a organizačné opatrenia k zabezpečeniu ochrany osobných údajov.

Prevádzkovateľ prijal technické opatrenia na zabezpečenie dátových úložísk a úložísk osobných údajov v spisovej podobe.

Prevádzkovateľ prehlasuje, že k osobným údajom majú prístup výlučne ním poverené osoby.

 

Vaše práva:

Za podmienok stanovených v GDPR máte:

  • Právo na prístup k svojim osobným údajom podľa čl. 15 GDPR
  • Právo na opravu osobných údajov podľa čl.16 GDPR
  • Právo na obmedzenie spracúvania
  • Právo na výmaz podľa čl.17 GDPR
  • Právo namietať podľa článku 21 GDPR
  • Právo na prenesenie osobných údajov podľa článku 21 GDPR
  • Právo odvolať súhlas (elektronicky, alebo na korešpondenčnú adresu)
  • Právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov.

Ďalej máte právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov

 

Ako môžete naplniť svoje práva?

Právo na prístup k údajom

Máte právo vedieť, či spracúvame Vaše osobné údaje. Pokiaľ ich spracúvame, môžete nás požiadať o prístup k nim. Na základe Vašej žiadosti vydáme potvrdenie s informáciami o spracúvaní Vašich osobných údajov na redakcia@lexikon.sk  alebo poštou na adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

 

Právo na opravu

Máte právo na to, aby Vaše osobné údaje, ktoré spracúvame, boli správne, úplné a aktuálne. Pokiaľ sú Vaše osobné údaje nesprávne alebo neaktuálne, môžete nás požiadať o opravu alebo doplnenie a to elektronickou formou na emailovú adresu redakcia@lexikon.sk alebo poštou na korešpondenčnú adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava 

 

Právo na vymazanie

Za určitých okolností máte právo, aby sme Vaše osobné údaje vymazali. O vymazanie Vašich údajov nás môžete požiadať kedykoľvek. Vaše osobné údaje vymažeme, ak:

  • už vaše osobné údaje nepotrebujeme pre účel, na ktorý ste nám ich poskytli,
  • odvoláte svoj súhlas,
  • namietate voči spracúvaniu vašich osobných údajov,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne,
  • osobné údaje musia byť vymazané, aby sa tým splnila zákonná povinnosť,
  • ak ste dieťa, príp. rodič dieťaťa, ktoré súhlasilo so spracúvaním osobných údajov cez internet.

 

Právo na obmedzenie spracúvania

Môžete nás požiadať, aby sme obmedzili spracúvanie vašich osobných údajov. Pokiaľ Vašej žiadosti vyhovieme, Vaše osobné údaje budeme iba uchovávať a ďalej s nimi pracovať nebudeme. K obmedzeniu spracúvania Vašich údajov dôjde, ak:

  • nám oznámite, že Vaše osobné údaje sú nesprávne, a to až dokým neoveríme ich správnosť,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne, avšak Vy nesúhlasíte s ich vymazaním a na miesto toho žiadate, aby sme spracúvanie Vašich osobných údajov len obmedzili,
  • Vaše údaje už nepotrebujeme, ale potrebujete ich Vy na preukázanie, uplatňovanie alebo obhajovanie svojich práv
  • namietate voči spracúvaniu Vašich osobných údajov, a to až kým neoveríme, či naše oprávnené záujmy prevažujú nad vašimi dôvodmi.

 

Právo na prenosnosť údajov

Máte právo žiadať, aby sme Vám poskytli Vaše osobné údaje v elektronickej forme (napr. súbor XML alebo CSV), ktorá Vám umožní ľahko si preniesť údaje do inej spoločnosti. Tiež nás môžete požiadať, aby sme Vaše osobné údaje preniesli vybranej spoločnosti priamo my. Vašej žiadosti vyhovieme v prípade, že ste nám poskytli osobné údaje priamo Vy a dali ste nám na ich spracúvanie súhlas.

 

Právo namietať

Máte právo namietať, že spracúvame Vaše osobné údaje. Ak Vaše osobné údaje spracúvame v nasledovných prípadoch:

  • z dôvodu nášho oprávneného záujmu,
  • vytvárania zákazníckeho profilu,
  • môžete namietať ich spracúvanie, ak máte na to osobné dôvody.

 

Ako môžete tieto práva vykonávať?

S Vašou žiadosťou sa môžete na nás obrátiť niektorým z týchto spôsobov:

emailom: redakcia@lexikon.sk alebo poštou na adresu podnikania: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

V prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu Vašich práv na ochranu osobných údajov máte právo podať sťažnosť dozornému orgánu ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov na adrese

Hraničná 12
820 07 Bratislava 27
Slovenská republika

Identifikačné údaje:
IČO: 36064220
DIČ: 2021685985

Sekretariát úradu:
+421 /2 3231 3214

E-mail: statny.dozor@pdp.gov.sk

Vzhľadom na epidemiologickú situáciu v SR Úrad odporúča vykonať podania prostredníctvom poštových alebo elektronických služieb (www.slovensko.sk). Osobné podania od 29.11.2021 je možné uskutočniť len v nevyhnutných prípadoch najneskôr do 12:00 hod.