Projekt Zdravý tanier: ako si udržať dobré zdravie bez závažnejších ochorení. Kto by odmietol výber zdravých potravín?

Share:
Zdravý tanier

Zdravý tanier je jednoduchý nástroj, ktorý má pomôcť bežnému človeku správne sa rozhodnúť pri výbere jedál počas každého dňa. Nabáda udržiavať si dobré zdravie bez závažnejších ochorení. Projekt iniciovala Potravinárska komora Slovenska (PKS) pod záštitou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Ďalšími iniciátormi sú Slovenská spoločnosť všeobecných praktických lekárov, Slovenská poľnohospodárska univerzita, Slovenská obezitologická asociácia a projekt Ministerstva zdravotníctva SR (MZ SR) Preventívne postupy.

Tzv. západný spôsob stravovania, ktorý dominuje už aj na Slovensku, sa podpisuje na celkovom zdraví obyvateľstva. Svojím vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín, nedostatkom vlákniny a dôležitých vitamínov aj minerálov zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, diabetu druhého typu, obezity, či rakoviny. Prispieva aj k celkovému diskomfortu spôsobenému tráviacimi ťažkosťami. Zdravý tanier je pomôcka, ktorá pomáha v lepšej orientácii a zároveň nabáda, aby sme si viac všímali etikety potravinárskych výrobkov.

Zdravý tanier

Zdravotné poznatky

Najnovšie zdravotné poznatky naznačujú, že “ľudia sa nemusia vzdať všetkých obľúbených jedál ani potravín, aby dosiahli želanú postavu a zdravé telo. Pri výbere jedál treba myslieť na základné a jednoduché pravidlá”, hovorí doc. MUDr. Peter Minárik, PhD., MSc. odborník na výživu, ktorý spolupracoval na príprave Zdravého taniera.

„Zdravá skladba potravín musí byť vyvážená a hlavne pestrá. Dominovať by mala rastlinná strava, pritom však treba myslieť aj na prísun bielkovín, ktoré sa prirodzene nachádzajú v mäse, či mliečnych produktoch. S použitím tohto nástroja si človek môže skontrolovať, aká zložka stravy mu ešte chýba v danom dni. Na základe toho si vždy správne vybrať,“ dopĺňa o projekte pán doc. Minárik.

Neprehliadnite: Poznáte slovenské BIO a RAW potraviny?

Odporúčania sú rozdelené na počet porcií, ktoré má zdravý človek prijať každý deň: 5 – 7 porcií zeleniny a ovocia, v ideálnom pomere 3 – 5 v prospech zeleniny a 2 v prospech ovocia; 3 – 4 porcie pečiva, cestovín alebo obilnín, s dôrazom na celozrnné výrobky; 2 – 3 porcie najmä nízkotučných mliečnych výrobkov alebo rastlinných alternatív k mliečnym výrobkom. 2 – 3 porcie bielkovín najmä z chudého mäsa alebo rybieho mäsa s obsahom esenciálnych tukov, prípadne strukovín.

Rastlinné oleje a tuky, orechy a semienka treba tiež prijímať ako zdroj esenciálnych mastných kyselín., Ale opatrne. Tuky sú totiž v akejkoľvek podobe stále veľkým zdrojom energie, ktorá sa môže uložiť vo forme podkožného tuku. Ešte v menšom množstve by sme mali prijímať lákavé maškrty s vysokým obsahom cukru, tuku či soli.

Zdravý tanier

Zdravý tanier

Zdravý tanier sa neusiluje ľudí obmedzovať. Práve naopak, chce im dať slobodu v rozhodovaní, keďže informácie, na základe ktorých by sa ľudia mohli racionálne a zdravo stravovať, sú častokrát ťažšie dostupné. Sú málo propagované, či nedostatočne zrozumiteľné pre všetky skupiny obyvateľstva. Keď viete, čo vaše telo potrebuje, a čo mu ktorá potravina dodá, stratí sa neistota. Rozhodovanie pred každým jedlom je tak razom ľahšie,“ vysvetľuje Daniel Poturnay, prezident PKS a ešte dodáva.

Potravinárska komora Slovenska si veľmi váži podporu všetkých partnerov, ktorí udelili Zdravému tanieru záštitu. Veríme, že takýto konsenzus odborníkov z oblasti potravinárstva, zdravotníctva aj akademickej obce, bude motiváciou pre širokú verejnosť, aby sa radami zo Zdravého taniera inšpirovala.

Potravinárska komora vydáva zdravý tanier ako vhodnú príležitosť začať sa stravovať s ohľadom na vlastné zdravie aj zdravie planéty. Odporúčania nezabúdajú ani na dostatočný príjem tekutín a zdravý pohyb, ktoré sú rovnako dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu ako strava.

Zdravý tanier

„Všetky aktuálne zdroje hovoria o tom, že pohyb je pre človeka prínosný bez ohľadu na to, či ide o kolektívny šport, silový tréning alebo individuálnu pohybovú aktivitu, napríklad rýchlejšiu chôdzu alebo beh. Jeho implementácia do týždenného harmonogramu dokáže znížiť zdravotné riziká. Pôsobí ako prevencia nadváhy, obezity a súvisiacich metabolických, srdcovo-cievnych, nádorových i neurodegeneratívnych ochorení“ dopĺňa MUDr. Ľubomíra Fábryová, PhD. odborníčka na metabolické ochorenia a prezidentka Slovenskej obezitologickej asociácie.

Skupina odborníkov, ktorí spolupracovali na projekte Zdravý tanier, sa zaviazala pokračovať v kampani šírenia zdravého životného štýlu. A k aktívnemu riešeniu otázok týkajúcich sa stravovania a označovania potravín. Zároveň prispejú k tvorbe postupov MZ SR pre výkon prevencie a k medzirezortnej spolupráci pre oslovenie témy prevencie metabolických, kardiovaskulárnych a onkologických ochorení.

Viac sa dozviete tu

www.pks.sk

TagsGastro