Sign in / Join

Šarišská galéria v Prešove zrkadlí tvorbu významných umelcov z východného Slovenska. Jubilanti 2020: Arpád Račko a Július Jakoby.

Share:
Šarišská galéria v Prešove, Jakoby -Maliar pred stojanom, olej, sololit

Šarišská galéria v Prešove pripravila začiatkom júna výstavy dvoch významných umelcov, ktorí boli úzko spojený s regiónom východného Slovenska a najmä Košíc. V rámci cyklu Jubilanti 2020 Galéria prezentuje zo svojich zbierok diela Júliusa Jakobyho a sochára Arpáda Račka pri príležitosti jeho nedožitých deväťdesiatych narodenín.

Šarišská galéria v Prešove, A. Racko

Výstava Arpád Račko 1930 – 2015: Vzlety, úlety a pády predstavuje autora sochy svetoznámeho košického Maratónca. Mnohé diela tohto popredného východoslovenského sochára okrem pamätníkov vo verejnom priestore sa stali súčasťou najvýznamnejších slovenských múzeí a galérií, súkromných zbierok v Českej republike, Francúzsku, Rusku, Švajčiarsku, Poľsku, USA, Švédsku, Nemecku, Anglicku a Kanade. Jeho súsošie Hudba a poézia reprezentuje Slovensko v OSN. Prešovčanom a vysokoškolským študentom na UPJŠ  je Arpád Račko známy ako tvorca sedemmetrového antikorového Gordického uzlu, ktorý stojí pred vysokoškolským internátom.

Július Jakoby (1903 – 1985), košický pustovník, ako ho kedysi nazval Albert Marenčin, patrí k významným predstaviteľom slovenskej výtvarnej scény. Narodil sa v Košiciach, ktoré sa pre neho stali centrom umeleckého aj osobného života. Samorastlý umelec svojou osobnosťou a umeleckým prístupom k realite zaujal mnohých výtvarných kritikov, aj laikov. Výstavu Šarišská galéria pripravila jeho výstavu v rámci cyklu Jubilanti 2020 zo zbierok galérie.

Neprehliadnite:
MMUAW v Medzilaborciach pozýva: street artová elita Banksy & Poppy v Kunsthalle/Hala umenia v Košiciach

 „Jakobyho umelecké začiatky sa nedajú jasne vyhraniť. Nebol v detstve považovaný za génia, ako býva zvykom u mnohých umelcov. Svoj talent vedome rozvíjal a k umeleckej kariére sa dopracoval svedomitou prácou. Tvorba Júliusa Jakobyho je príznačná bezprostredným vzťahom k miestu, kde žil – ku košickej proletárskej periférii Ťahanovských riadkov. Prostredie košickej periférie mu poskytovalo množstvo inšpiračných zdrojov a so záľubou pozoroval svojich blízkych, aj v situáciách pikantnejšieho charakteru. Bol akýmsi „maliarskym voyeurom“ (Abelovský, Bajcúrová, 1997, s. 261) zaznamenávajúcim intímne a niekedy až komické situácie zo života bežných ľudí s existencionálnym podtónom,“ hovorí o Jakobyho tvorbe Alžbeta Maliková, kurátorka výstavy.

Šarišská galéria v Prešove, Jakoby - Utečenci, olej, plátno, 1966

Tvorba Júliusa Jakobyho je ľahko rozpoznateľná. Vytvoril si osobitý štýl, ktorým reagoval na aktuálnu situáciu doby. Nemaľoval systematicky a premyslene, jeho diela vznikali na základe intenzity prežitého zážitku. Mal obdobia, keď namaľoval kvantá obrazov a inokedy sa k štetcu a palete nedostal. Zaujímavé je, že Jakoby maľoval výhradne pre seba, o výstavy sa veľmi nesnažil. Svojimi dielami vyjadroval vnútorné pocity umelca stojaceho medzi slovenskou a maďarskou kultúrou.“ Doplnila o diele Júliusa Jakobyho kurátorka výstavy Alžbeta Malíková.

Výstavy budú v Šarišskej galérii prístupné do 27. septembra t.r.

www.sarisskagaleria.sk


Aktivujte si

Prihlásením k odberu noviniek súhlasíte so zasielaním marketingových e-mailov a potvrdzujete súhlas so zásadami ochrany osobných údajov.