Sign in / Join

Karol Molnár: Premeny – najoriginálnejší úsek abstraktnej tvorby pomaly zabudnutého umelca


1176   -   0
Share:
Karol Molnár: Premeny, Galéria ľudovíta Fullu

Karol Molnár: Premeny. Zaujímavý pohľad na nepoznanú tvorbu. Hoci sa výtvarník narodil na Slovensku a prežil tu aj detstvo (1903 – 1981), pozná ho len málokto. Zmienku o jeho tvorbe nenájdete dokonca ani v základných súhrnných publikáciách výtvarných dejín Slovenska. Ako v prípade mnohých iných umelcov, aj jeho osud a výtvarný vývoj sa z dôvodu historických udalostí formoval v zahraničí. Zachovaná časť autorovej maliarskej tvorby je však – vďaka rodine a záujmu zberateľov – dnes pomerne známa a cenená a v posledných dvoch desaťročiach prezentovaná aj na viacerých výstavách.

Molnárova tvorba má niekoľko stálych charakteristických znakov – senzualizmus, ktorý sa v spôsobe maľby prejavoval najmä v plastickosti postáv, sýtej a pestrej farebnosti, práci so svetlom, svetelným jasom vychádzajúcim zo samotnej maľby a v prevládajúcej silnej až vibrujúcej dynamike ťahov štetca,“ popisuje tvorbu autora kurátorka výstavy Zsófia Kiss-Szemán. „Aj rozpätie tém a motívov, ktoré siahalo od ženských postáv, tanečníc a cirkusantov cez krajinomaľby a zátišia až po výjavy s koňmi alebo vojnové námety, malo svoje korene v senzualizme, vďaka ktorému je Molnárova tvorba jednotná,“ dodáva.

Neprehliadnite:
Rok Dezidera Millyho – výtvarníka ukrajinskej duše,
modernej krajiny melancholického charakteru

karol Molnár: Premeny, Galéria Ľ.Fullu

Abstraktný svet na plátne

Výstava v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku predstavuje časť abstraktnej tvorby Karola Molnára od začiatku 40. rokov do konca 60. rokov 20. storočia ako pravdepodobne najoriginálnejší úsek jeho výtvarného prejavu, ktorý má z hľadiska abstraktnej maľby v slovenských dejinách maliarstva významné miesto. Na Slovensku je totiž málo umelcov, ktorí sa odhodlali ísť cestou nefigurálneho a nezobrazujúceho maliarstva. Molnárove abstraktné diela reagovali na vojnové udalosti a stali sa nositeľom vizuálneho výrazu celkovej pochmúrnej atmosféry. Neskôr však vzniklo aj množstvo diel, ktorých témou bola harmónia, hudba a jej základné prvky. Najväčší vplyv na jeho tvorbu mal František Kupka, ktorého ateliér pri Paríži navštevoval v roku 1938. Molnárove abstraktné diela vznikali následne v Anglicku v období 1941 – 1945, v Prahe v rokoch 1945 – 1948 a potom neskôr v šesťdesiatych rokoch 20. storočia.

K výstave Karol Molnár: Premeny vychádza aj 40-stranový dvojjazyčný slovensko-anglický katalóg s odbornou štúdiou kurátorky Zsófie Kiss-Szemánovej a s obrazovou prílohou vystavených diel.

Viac na: www.sng.sk


Aktivujte si

Prihlásením k odberu noviniek súhlasíte so zasielaním marketingových e-mailov a potvrdzujete súhlas so zásadami ochrany osobných údajov.