Festival JAMA prinesie do Banskej Belej a Banskej Štiavnice intermediálne umenie

Share:
Festival JAMA 2019

Milan Adamčiak, významný konceptualista, vizuálny umelec, performer a muzikológ. V decembri si pripomenieme jeho nedožité 73. narodeniny. Umelci a miestni obyvatelia si takmer dva roky po jeho smrti pripomenú jeho tvorbu v regióne, kde prežil posledné roky svojho života. V Banskej Belej a Banskej Štiavnici sa začiatkom októbra po prvý raz uskutoční medzinárodný festival intermediálneho umenia JAMA – 73. ročník Milana Adamčiaka. Adamčiakovo pôsobenie si festival pripomenie nielen prezentáciou jeho tvorby, ale aj uvedením najaktuálnejšieho umenia, ktoré bude tvoriť veľkú časť programovej dramaturgie JAMA.

Milan Adamčiak, JAMA

Festival sa odohrá 4. a 5. októbra v priestore Parter_BSC a na železničnej stanici Banská Štiavnica, kde Banská Stanica pôsobila od roku 2009 a tiež v obci Banská Belá, kde Milan Adamčiak prežil poslednú etapu života. Program bude pozostávať z koncertov, performancií, umeleckého sympózia a z výstavy Medvedia hlava a nájdené cello, prezentujúcej Adamčiakovo pôsobenie medzi miestnymi v regióne. Súčasťou podujatia budú aj umelecké intervencie v Banskej Belej a okolí a špeciálny program pre miestnych obyvateľov.

Ukázať kontext

Milan Adamčiak bol pre nás inšpiratívny ako umelec aj ako človek. Pod hlavičkou Cluster ensemble sme s ním viackrát spolupracovali. Čo nás nesmierne teší – jeho tvorbu sa nám podarilo predstaviť aj vo viedenskom MUMOK-u a v New Yorku. Mali sme však pocit, že “doma”, kde prežil svoje posledné roky, ostáva neznámy. Cítili sme dlh predstaviť jeho prácu a oživiť súčasné umenie práve v okolí Štiavnice, kde žil a pôsobil. Vysvetľuje hudobník Fero Király, jeden z umeleckých riaditeľov festivalu.

Festival odštartuje 4. októbra podvečer otvorením víkendovej výstavy Medvedia hlava a nájdené cello. „Jej ambíciou nie je ukázať Adamčiaka cez zbierky galérií alebo súkromných zberateľov. Prežívanie autora v regióne, jeho strasti aj radosti podmienené vlastným rozhodnutím aj zhodou životných okolností vytvárajú z Milana Adamčiaka obraz podivína. Jeho odchodom sa nezastavil čas, ten plynie ďalej a hubársku sezónu strieda sychravé počasie a nutnosť prípravy suchého dreva na zimu. V centre pozornosti víkendovej výstavy je každodennosť a jej mytizácia. Tú vytvára geografickým aj časovým odstupom.” hovoria kurátori výstavy z platformy Banská St a nica Zuzana Bodnárová a Svätopluk Mikyta.

Diamondance – Hommage á 2M

Diamondance – Hommage á 2M

Diamondance – Hommage á 2M

Na výstavu sa podarilo zapožičať niekoľko kúskov, ktoré Adamčiak vytvoril mimo “oficiálnej” scény – ako dary pre priateľov, Tých stretával predovšetkým v miestnych krčmách, prípadne z nedokončených projektov. Miestni, ktorí ho poznali viac ako suseda než ako renomovaného umelca, zapožičali tieto diela špeciálne pre festival JAMA a bude možné ich vidieť iba počas trvania festivalu. Súčasťou piatkového programu budú aj dve performancie vytvorené špeciálne pre festival. Prvú z nich uvedú tanečníčka a choreografka Petra Fornayová a skladateľ Peter Machajdík. Pred niekoľkými rokmi spolu vytvorili projekt Diamondance – Hommage á 2M, otvorenú hru / happening odohrávajúci sa “na” grafickej partitúre Milana Adamčiaka pretvorenej do podoby koberca, ktorej autorom scénografie je dnes už nežijúci konceptuálny umelec Michal Moravčík.

Neprehliadnite: Nič nás nezastaví

Tentoraz pripravili performance pre 1 priestor a 2 partitúry Milana Adamčiaka s názvom Brakická situácia. Každý z účinkujúcich v rámci nej interpretuje inú Adamčiakovu partitúru, navzájom však o svojom výbere nevedia. Druhú performance, nazvanú Stojím a čakám, uvedie herečka a performerka Anka Čonková so skupinou miestnych dobrovoľníkov. Tí spoločne naštudovali výber zo zvukovej poézie Milana Adamčiaka.

Sympózium aj koncerty

Sobotný program (5.10.) začne dopoludňajším sympóziom. V krátkych príspevkoch, ktoré budú prístupné aj laickej verejnosti. Umelci a teoretici z rôznych oblastí budú rozprávať o vývoji intermediálneho umenia – oblasti, v ktorej bol aktívny aj Milan Adamčiak. Súčasťou sympózia bude napríklad rozprávanie o súčasnom tanci, pri ktorého zrode stál na Slovensku aj Adamčiak. O grafických partitúrach, ktoré tvorili veľkú časť jeho diela. Napríklad aj o nových spôsoboch, akými v súčasnosti niektoré galérie pracujú s vystavovaním hudobného a výtvarného umenia. Tiež o experimentálnom divadle alebo o iných – spoločensky aj esteticky okrajových – umelcoch. Medzi spíkrami na sympóziu sa predstaví vedúca kurátorka Zbierok súčasného a moderného umenia SNG Lucia G. Stach zo Slovenskej národnej galérie, skladateľ Daniel Matej, umelec a prodekan Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach Richard Kitta alebo hudobník a zakladateľ vydavateľstva a priestoru LOM v bratislavskej Petržalke Jonáš Gruska.

Daniel Matej

Daniel Matej

Program festivalu vyvrcholí štvoricou koncertov na železničnej stanici Banská Štiavnica, v rámci ktorých sa predstavia medzinárodné aj slovenské projekty. Hlavným lákadlom bude slovensko-česko-talianske zoskupenie Mi-65, ktoré vzniklo v roku 2011 pri príležitosti 65. narodenín Milana Adamčiaka ako projekt skladateľa Daniela Mateja a nemeckého producenta a kurátora Carstena Seiffartha. Súčasťou sedemčlennej skupiny, ktorá uvedie výber z Adamčiakových grafických partitúr, budú napríklad saxofonista a skladateľ Miro Tóth, akordeonista Milan Osadský alebo vibrafonista Elia Moretti.

Los Amargados

Los Amargados

Druhým medzinárodným hosťom bude česko-americké združenie Los Amargados. Jeho členovia Petr Vrba a George Cremaschi sú aktívnymi hýbateľmi českej improvizačnej scény a členmi známeho Pražského improvizačního orchestra. Pod hlavičkou Los Amargados pracujú so svojou záľubou v budovaní a búraní zvukových štruktúr s použitím rôznych netradičných zvukov.

Slovenskú scénu zastúpia hudobník Jonáš Gruska a dvojčlenný projekt Tigris Argentum, zaoberajúci sa experimentovaním s akustickými vlastnosťami kovu a tradičnými gongovými technikami.

Rozlúčka so železničnou stanicou

Cluster ensemble

Cluster ensemble

Železničná stanica bola od roku 2009 sídlom rezidenčnej platformy Banská Štiavnica a miestom častých návštev Milana Adamčiaka. Jeho grafické partitúry tu interpretovali Cluster ensemble, v grafickej dielni tu vznikli autorove vôbec posledné diela (záver roka 2016). Keďže Banská St a nica sa od tohto roka sťahuje do nových priestorov na ulici A. Gwerkovej-Göllnerovej v Štiavnici, bude festival aj symbolickou rozlúčkou s týmto dejiskom mnohých výstav, koncertov a rezidencií. „Adamčiak sa u nás objavoval aj ako umelec, ktorý tvoril v rámci nášho programu, ako hosť študentských workshopov, ale aj ako klasický cestovateľ, ktorý vlakom z Banskej Štiavnice cestoval domov do Banskej Belej,” spomína vizuálny umelec a zakladateľ Banskej St a nice Svätopluk Mikyta.

Dobré umenie aj dobré stretnutia

Jedným z našich cieľov bolo priblížiť Milanov život a tvorbu plasticky – pre miestnych tým, že im ukážeme, s čím všetkým jeho práca súvisí a aký mala medzinárodný dosah. Pre hostí, ktorí na festival pricestujú z celého Slovenska a zo zahraničia, zas tým, že im ukážeme, kde a v akých podmienkach Milanove myšlienky v posledných dekádach života vznikali,” vysvetľuje druhý z umeleckých riaditeľov festivalu, hudobník Ivan Šiller. V rámci ďalšieho programu preto festival prinesie rôznorodé aktivity, mnohé z nich netradičné alebo zážitkové. Jednou z nich bude vysielanie experimentálnej rozhlasovej hry JAMA o Milanovi Adamčiakovi. Tá odoznie raz v rámci piatkového otvorenia festivalu a raz rozhlasom po drôte v obci Banská Belá v sobotu popoludní. Hru pre Rádio Devín v roku 2018 vytvorili Cluster ensemble spolu s dramaturgom Janom Šimkom a účinkuje v nej viacero Adamčiakových priateľov z Banskej Belej aj zo susedného Podhoria.

Jan Simko

Ján Šimko

V rámci festivalu bude tiež možné vidieť film režiséra Arnolda Kojnoka Muzikológ a tvorca o Adamčiakovi.

Účastníci festivalu

budú môcť takisto absolvovať Nezámerné putovanie s M. A. – vychádzku na miesta v okolí Banskej Belej, na ktorých sa Adamčiak počas svojho života v dedine často pohyboval. Medzi nimi napríklad na dnes už zrušenú vlakovú zastávku na znamenie Banská Belá, na ktorej Adamčiak zvykol nastupovať na vlak. Tam bude odprezentovaná umelecká intervencia výtvarníka Juraja Gábora, výsledok jeho septembrovej rezidencie na Banskej St a nici. Na zastávke špeciálne pre festivalových hostí pri tejto príležitosti zastaví osobný vlak Os6124. Gáborova intervencia ostane na zastávke dlhodobo a stane sa prvým bodom zamýšľaného “putovania” – mapy miest, ktoré súvisia s Adamčiakovym pôsobením. Tie miesta bude možné navštíviť aj po festivale a organizátori festivalu plánujú mapu miest každoročne rozširovať.

Ďalšou zastávkou budúceho adamčiakovského “putovania” bude jukebox v krčme U Michala v Banskej Belej, kde sa festival JAMA skončí tým, že tu podvečer oficiálne “vyjde” druhý album zoskupenia Cluster ensemble s názvom 478 (Cluster ensemble plays Milan Adamčiak). Pôjde o nahrávku troch Adamčiakových grafických partitúr, ktoré nevyjdú na žiadnom hudobnom nosiči ani na internete. Iba v jukeboxe v krčme, v ktorej býval Adamčiak častým hosťom. Album do života uvedú dlhoroční Adamčiakovi priatelia, umelec a pedagóg Michal Murin a beliansky krčmár Michal Bosák.

Festival organizujú Medzinárodná spoločnosť pre súčasnú hudbu – slovenská sekcia, Banská St a nica a Cluster ensemble. Hlavným partnerom podujatia je Fond na podporu umenia a Slovenská národná galéria. Podujatie sa koná s podporou LITA, autorskej spoločnosti, a Slovenského ochranného zväzu autorského. Festival je zároveň súčasťou projektu Almázia Štiavnica – mesto kultúry 2019.

Festival JAMA 2019 plagat

Predpredaj vstupeniek na podujatie je na Tootoot.fm, ale obyvatelia z okresu Banská Štiavnica majú vstup na všetky aktivity v rámci festivalu zadarmo.

Klára Hudáková

Share: