Pitie kávy a kaviarenská kultúra je fenomén a kaviareň stretávací bod spoločnosti a kreativity


476   -   0
Share:
Pitie kávy J. Meinl, malé gesto, lexikon.sk

Pitie kávy sa pre mnohých stalo nielen každodennou rutinou, ale aj skutočným kultúrnym fenoménom a obradom. Na celom svete sa denne vypijú miliardy šálok kávy, a pre mnohých z nás sa pitie kávy stalo neoddeliteľnou súčasťou života – či už ako spôsob, ako začať (nielen) pracovný deň, ako príležitosť na stretnutie s priateľmi, alebo ako chvíľa pre seba v hektickom dni.

Káva ako sociálny fenomén

Pitie kávy svoju pôvodnú úlohu – poskytnúť energiu a povzbudenie – povýšilo priam nadzmyselne a stalo sa dôležitou sociálnou aktivitou. Kaviarne a kaviarenská kultúra hrajú kľúčovú úlohu v spoločenskom živote mnohých komunít po celom svete. Tieto priestory slúžia ako miesta stretnutí na diskusie, prácu, štúdium a relax. Či už ide o tradičné kaviarne v Európe, trendové espresso bary v Amerike, alebo o malebné kaviarne v Ázii. Každá z nich má svoj vlastný charakter, ktorý odráža miestnu kultúru a atmosféru.

Káva ako obrad

Pitie kávy sa pre mnohých stalo rituálnou činnosťou. Proces prípravy kávy – od mletia čerstvých zŕn, cez váženie a tampovanie, až po samotné varenie espressa alebo lúhovanie kávy – môže byť vnímaný ako formálny rituál, ktorý vyžaduje trpezlivosť a precíznosť. Rituál prípravy kávy poskytuje moment pohody a odklonu od rýchleho tempa moderného života. Pre mnohých je to chvíľa meditácie a uvedomenia si prítomného okamihu.

Káva Julius Meinl, Malé gesto, lexikon.sk


Káva a kultúra

Káva má tiež hlboké kultúrne korene v mnohých krajinách, kde sa jej pitie spája s konkrétnymi tradíciami. V Turecku, Etiópii, ale aj v Taliansku má káva špecifický kultúrny význam a spája sa s určitými spôsobmi spoločenského správania a pohostinnosti. Tieto tradície sa často prenášajú z generácie na generáciu a sú súčasťou národnej identity.

Historické korene

Kaviarenská kultúra sa začala formovať v 15. a 16. storočí v mestách ako Mekka a Istanbul, kde káva, dovážaná z Etiópie a Jemenu, poskytovala nový stimulačný nápoj. Avšak skutočný rozmach tejto kultúry nastal v 17. a 18. storočí v Európe, kde kaviarne v Londýne, Paríži a Viedni začali slúžiť ako centrá intelektuálneho a kultúrneho života.

Neprehliadnite:

podnikanie z domu

 

Spoločenské centrá

V kaviarňach sa tradične schádzali umelci, spisovatelia, filozofi a politici, aby diskutovali o dôležitých témach dňa, zdieľali nápady alebo jednoducho trávili čas v spoločnosti priateľov. Kaviarne boli a stále sú považované za demokratické priestory, kde ľudia rôznych sociálnych vrstiev môžu spolu sedieť a interagovať. Ich role ako miest “veľkých myšlienok” je dobre dokumentovaná; napríklad, kaviarne v Paríži boli centrami diskusií, ktoré viedli k Francúzskej revolúcii.

Moderná kaviarenská kultúra

V súčasnosti je kaviarenská kultúra celosvetovým javom, ktorý sa adaptuje na miestne zvyklosti a potreby. V mestách ako New York, San Francisco a Seattle sa kaviarne často stávajú miestami pre startupy a digitálnych nomádov, ktorí ich využívajú ako alternatívne pracoviská. V Ázii, kaviarne často experimentujú s dizajnom a ponúkajú tematické zážitky, čo ich robí atraktívnymi pre mladú generáciu hľadajúcu nové a vzrušujúce prostredia.

pitie kávy


Udržateľnosť a etika

V posledných rokoch sa kaviarenská kultúra stále viac zameriava na udržateľnosť a etickú obchodnú prax. Koncepty ako “fair trade” káva a ekologické podnikateľské praktiky sa stávajú stále populárnejšími. Taktiež sa kladie väčší dôraz na lokálny pôvod ingrediencií a podporu miestnych komunít, čo odráža širší trend smerom k udržateľnejšej a zodpovednejšej spotrebe.

Kultúrny vplyv kaviarenskej kultúry

Kaviarne sú často viac ako len miesta, kde sa pije káva; sú to živé galérie, miesta konania hudobných podujatí a často aj huby komunitného života. Poskytujú priestor pre umenie, kultúru a hudbu, čím obohacujú mestský život a poskytujú platformu pre nové talenty. Kaviarenská kultúra, bohatá svojou históriou a vývojom, pokračuje v ovplyvňovaní spoločnosti na mnohých úrovniach. Je to fenomén, ktorý spája ľudí, podporuje kreativitu a odráža dynamiku a ducha doby. V kaviarňach sa nielen popíja káva, ale taktiež sa tu rodia revolúcie, uzatvárajú dohody a píšu literárne diela, čo ich robí neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho a sociálneho tkaniva miest po celom svete.

pitie kávy


Hrdý ambasádor kaviarenskej kultúry 

Julius Meinl je hrdým ambasádorom Viedenskej kaviarenskej kultúry od roku 1862. Ako prvý profesionálny pražiar v Európe s nadšením pre inovácie vybudoval Julius Meinl veľmi úspešnú kávovú kultúru pre podniky po celom svete. Čo je pre túto značku charakteristické? Skúsenosti, špičková kvalita a bezchybný servis. Urobiť svet lepším miestom je hlavným mottom spoločnosti. Niet preto pochýb, že spoločnosť Meinl je dodávateľ prémiovej kávy (a čaju) číslo 1 v oblasti stravovania vo svete. Spoločnosť Julius Meinl umocňuje na zážitok mnohé okamihy pri šálke kávy už 160 rokov a tvorí jednu veľkú mozaiku plnú jedinečných okamihov, ktoré napĺňajú naše životy.

pitie kávy J. Meinl


Pitie kávy je zážitok…

Pitie kávy je teda viac než len konzumácia nápoja; je to zážitok, ktorý spája ľudí, formuje kultúrne tradície a poskytuje momenty pokoja v hektickom svete. Či už si ľudia vychutnávajú svoju rannú šálku kávy doma alebo v obľúbenej kaviarni, káva zostáva neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Kaviarenská kultúra je fenomén, ktorý má hlboké korene v histórii a pokračuje v ovplyvňovaní spoločenského života, kreativity a dokonca aj ekonomiky v mnohých mestách po celom svete. Jej vplyv siaha od európskych metropol až po kozmopolitné centrá v Amerike a Ázii, pričom každá lokalita pridáva svoj jedinečný charakter do tejto bohatej a rozmanitej tradície. (RE)

Foto: Julius Meinl a archív redakcie

V prípade záujmu o kávu môžete písať na: slovensko@meinl.sk
Viac sa dozviete na: www.juliusmeinl.com/sk

 

Lexikon.sk
Ochrana súkromia

Zásady spracovania osobných údajov a systém ochrany osobných údajov podľa nariadenia GDPR

Prevádzkovateľ (správca) Vašich osobných údajov podľa článku 4 bod 7. Nariadenia Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb v súvislosti so spracovaním osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len GDPR)  je spoločnosť: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava, IČO: 36218146

Kontaktné údaje správcu sú:
Email: redakcia@lexikon.sk
Telefón:
0905 565 254

Čo je osobný údaj?

Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa identifikovanej fyzickej osoby, alebo identifikovateľnej fyzickej osoby, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora, iného identifikátora ako je napríklad meno, priezvisko, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, alebo online identifikátor, alebo na základe jednej alebo viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú identitu, fyziologickú identitu, genetickú identitu, psychickú identitu, mentálnu identitu, ekonomickú identitu, kultúrnu identitu alebo sociálnu identitu.

Čo je spracúvanie osobných údajov?

Spracúvaním osobných údajov je spracovateľská operácia alebo súbor spracovateľských operácií s osobnými údajmi alebo súbormi osobných údajov, najmä získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, zmena, vyhľadávanie, prehliadanie, využívanie, poskytovanie prenosom, šírením alebo iným spôsobom, preskupovanie alebo kombinovanie, obmedzenie, vymazanie, bez ohľadu na to, či sa vykonáva automatizovanými prostriedkami alebo neautomatizovanými prostriedkami.

Prevádzkovateľ (Správca) nemá povinnosť vymenovať/určiť  Zodpovednú Osobu.

Zdroje a kategórie osobných údajov:

Prevádzkovateľ spracováva osobné údaje (priamo od vás), ktoré ste mu poskytli alebo osobné údaje ktoré získal na základe plnenia Vašej objednávky.

Vaše identifikačné a kontaktné údaje a údaje nevyhnutné na plnenie zmluvy.

Zákonný dôvod a účel spracovania:

Zákonným dôvodom spracovania je:

Váš súhlas so spracovaním osobných údajov na účely poskytovania priameho marketingu podľa článku 6 ods.1 písmeno a) GDPR

Plnenie zmluvy medzi Vami a prevádzkovateľom podľa článku 6 ods.1 písmeno b) GDPR

Spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zákonnej povinnosti prevádzkovateľa podľa článku 6 ods. 1 písmena c) GDPR

 

Účelom spracovania osobných údajov je:

Vybavenie Vašej objednávky a výkon práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom. Pri objednávke sú vyžadované osobné údaje nevyhnutné pre úspešné vybavenie objednávky podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia (s tým súvisí aj následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru, služby, vybavovanie reklamácie a pod.); spracúvanie osobných údajov zákazníka prebieha bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov na účely plnenia zmluvy je konkrétna objednávka medzi zákazníkom a prevádzkovateľom.

propagácia prostredníctvom sociálnych sietí – Facebook, Twitter a Instagram

propagácia prostredníctvom web stránky https://www.lexikon.sk/

Prevádzkovateľ prehlasuje, že so záznamami žiadnym spôsobom nepracuje a neposkytuje ich tretím osobám či subjektom.

 

Doba uchovávania:

Prevádzkovateľ uchováva osobné údaje:

Po dobu nevyhnutnú k výkonu práv a povinností vyplývajúcich so zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom a uplatňovania nároku vyplývajúceho  z týchto zmluvných vzťahov.

Po dobu než je odvolaný súhlas so spracovaním osobných údajov pre účely marketingu

Po uplynutí doby uchovávania osobných údajov ktorá vyplýva zo zákona č. 395/2002 Z. z. Zákon o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov prevádzkovateľ osobné údaje vymaže.

 

Príjemcovia osobných údajov

Kto je príjemca?

Príjemcom je každý, komu sa osobné údaje poskytnú bez ohľadu na to, či je treťou stranou. Za príjemcu sa nepovažuje orgán verejnej moci, ktorý spracúva osobné údaje na základe osobitného predpisu.

Sú osoby ktoré sa  podieľajú na dodaní tovaru, služieb, realizácii platieb na základe zmluvy

Prevádzkovateľ neposkytuje, nezverejňuje  a nesprístupňuje osobné údaje do tretích krajín

Podmienky zabezpečenia osobných údajov

Prevádzkovateľ prehlasuje, že prijal vhodné personálne, technické a organizačné opatrenia k zabezpečeniu ochrany osobných údajov.

Prevádzkovateľ prijal technické opatrenia na zabezpečenie dátových úložísk a úložísk osobných údajov v spisovej podobe.

Prevádzkovateľ prehlasuje, že k osobným údajom majú prístup výlučne ním poverené osoby.

 

Vaše práva:

Za podmienok stanovených v GDPR máte:

  • Právo na prístup k svojim osobným údajom podľa čl. 15 GDPR
  • Právo na opravu osobných údajov podľa čl.16 GDPR
  • Právo na obmedzenie spracúvania
  • Právo na výmaz podľa čl.17 GDPR
  • Právo namietať podľa článku 21 GDPR
  • Právo na prenesenie osobných údajov podľa článku 21 GDPR
  • Právo odvolať súhlas (elektronicky, alebo na korešpondenčnú adresu)
  • Právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov.

Ďalej máte právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov

 

Ako môžete naplniť svoje práva?

Právo na prístup k údajom

Máte právo vedieť, či spracúvame Vaše osobné údaje. Pokiaľ ich spracúvame, môžete nás požiadať o prístup k nim. Na základe Vašej žiadosti vydáme potvrdenie s informáciami o spracúvaní Vašich osobných údajov na redakcia@lexikon.sk  alebo poštou na adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

 

Právo na opravu

Máte právo na to, aby Vaše osobné údaje, ktoré spracúvame, boli správne, úplné a aktuálne. Pokiaľ sú Vaše osobné údaje nesprávne alebo neaktuálne, môžete nás požiadať o opravu alebo doplnenie a to elektronickou formou na emailovú adresu redakcia@lexikon.sk alebo poštou na korešpondenčnú adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava 

 

Právo na vymazanie

Za určitých okolností máte právo, aby sme Vaše osobné údaje vymazali. O vymazanie Vašich údajov nás môžete požiadať kedykoľvek. Vaše osobné údaje vymažeme, ak:

  • už vaše osobné údaje nepotrebujeme pre účel, na ktorý ste nám ich poskytli,
  • odvoláte svoj súhlas,
  • namietate voči spracúvaniu vašich osobných údajov,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne,
  • osobné údaje musia byť vymazané, aby sa tým splnila zákonná povinnosť,
  • ak ste dieťa, príp. rodič dieťaťa, ktoré súhlasilo so spracúvaním osobných údajov cez internet.

 

Právo na obmedzenie spracúvania

Môžete nás požiadať, aby sme obmedzili spracúvanie vašich osobných údajov. Pokiaľ Vašej žiadosti vyhovieme, Vaše osobné údaje budeme iba uchovávať a ďalej s nimi pracovať nebudeme. K obmedzeniu spracúvania Vašich údajov dôjde, ak:

  • nám oznámite, že Vaše osobné údaje sú nesprávne, a to až dokým neoveríme ich správnosť,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne, avšak Vy nesúhlasíte s ich vymazaním a na miesto toho žiadate, aby sme spracúvanie Vašich osobných údajov len obmedzili,
  • Vaše údaje už nepotrebujeme, ale potrebujete ich Vy na preukázanie, uplatňovanie alebo obhajovanie svojich práv
  • namietate voči spracúvaniu Vašich osobných údajov, a to až kým neoveríme, či naše oprávnené záujmy prevažujú nad vašimi dôvodmi.

 

Právo na prenosnosť údajov

Máte právo žiadať, aby sme Vám poskytli Vaše osobné údaje v elektronickej forme (napr. súbor XML alebo CSV), ktorá Vám umožní ľahko si preniesť údaje do inej spoločnosti. Tiež nás môžete požiadať, aby sme Vaše osobné údaje preniesli vybranej spoločnosti priamo my. Vašej žiadosti vyhovieme v prípade, že ste nám poskytli osobné údaje priamo Vy a dali ste nám na ich spracúvanie súhlas.

 

Právo namietať

Máte právo namietať, že spracúvame Vaše osobné údaje. Ak Vaše osobné údaje spracúvame v nasledovných prípadoch:

  • z dôvodu nášho oprávneného záujmu,
  • vytvárania zákazníckeho profilu,
  • môžete namietať ich spracúvanie, ak máte na to osobné dôvody.

 

Ako môžete tieto práva vykonávať?

S Vašou žiadosťou sa môžete na nás obrátiť niektorým z týchto spôsobov:

emailom: redakcia@lexikon.sk alebo poštou na adresu podnikania: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

V prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu Vašich práv na ochranu osobných údajov máte právo podať sťažnosť dozornému orgánu ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov na adrese

Hraničná 12
820 07 Bratislava 27
Slovenská republika

Identifikačné údaje:
IČO: 36064220
DIČ: 2021685985

Sekretariát úradu:
+421 /2 3231 3214

E-mail: statny.dozor@pdp.gov.sk

Vzhľadom na epidemiologickú situáciu v SR Úrad odporúča vykonať podania prostredníctvom poštových alebo elektronických služieb (www.slovensko.sk). Osobné podania od 29.11.2021 je možné uskutočniť len v nevyhnutných prípadoch najneskôr do 12:00 hod.