Súbor Il Cuore Barocco otvára cyklus Stará hudba s hviezdnou interpretkou Michaelou Kuštekovou


124   -   0
Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Reduta, Slovenská filharmónia

Súbor pre starú hudbu Il Cuore Barocco s umeleckým vedúcim Petrom Zelenkom a sopranistkou Michaelou Kuštekovou otvorí v Malej sále Slovenskej filharmónie v utorok 30. januára cyklus Stará hudba. Jej prvý profesionálny debut prišiel v roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka v Dvořákovej Rusalke.

Súbor Il Cuore Barocco – Barokové srdce (na obr., foto M. Plavec) je zoskupenie mladých hudobníkov, ktorí sa venujú historicky poučenej interpretácii hudby obdobia baroka a klasicizmu. Hrajú na repliky dobových nástrojov, používajú dobové ladenia a poznatky čerpajú najmä z dobových rukopisov a traktátov. Súbor vznikol v roku 2010. Program utorkového večera v Slovenskej filharmónii je zostavený z diel dvoch barokových majstrov – Georga Philippa TelemannaGeorga Friedricha Händla. Medzi oboma skladateľmi bolo pevné priateľské puto, čo dokazuje ich vzájomná korešpondencia.

Il Cuore Barocco

Il Cuore Barocco – Barokové srdce, foto: @Marcel Plavec

Program koncertu

Na úvod koncertu zaznie Ouvertúra TWV55:e10 Georga Philippa Telemanna.Händlovej tvorby súbor predstaví kantátu Agrippina condotta a morire, HWV 110, ktorá je hudobným zobrazením príbehu matky rímskeho cisára Nera, ktorú na smrť odsúdi vlastný syn. Hudba zachytáva Agrippininu cestu na popravisko. Skladateľ ju skomponoval v rokoch 1707 – 1708 a prvýkrát zaznela v paláci kardinála Ruspoliho v Ríme. Vystrieda ju skladateľovo Concerto č. 3 G dur HWV 314, plné virtuóznych pasáží pre flautu a husle.

Súčasná slovenská generácia a Michaela Kušteková

Sopranistka Michaela Kušteková je jedným z najvýraznejších zjavov mladej speváckej generácie. Spev študovala na konzervatóriu v Bratislave v triede Dagmar Podkamenskej­-Bezačinskej. V štúdiu u nej pokračovala aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Svoje interpretačné umenie zdokonaľovala aj na majstrovských kurzoch (Jean ­Paul Fouchecourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, Jean ­Francois Lombard). Získala ocenenia na mnohých národných a medzinárodných súťažiach (I. Godina vo Vrábľoch v r. 2004 a 2012, R. Petráka v Žiline − 2012 a A. Dvořáka v Karlových Varoch v r. 2013). Mladá umelkyňa patrila k finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Ferrucio Tagliavini v rakúskom Deutschlandsbergu (2011), či k semifinalistom jedných z najväčších speváckych súťaží Competizione dell’ Opera v Linzi (2014) a Hans Gabor Belvedere v Moskve (2017).

Neprehliadnite:

Oltár Majstra Pavla z Levoče

Nové názvoslovia veľkonočných dní podľa Rímskeho misálu po úprave doterajších zaužívaných nízvov 


V roku 2013 vystúpila Michaela Kušteková ako Despina (Mozart: Così fan tutte) v rámci medzinárodného operného štúdia na Malte. Jej prvý profesionálny debut prišiel v roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka v Dvořákovej Rusalke. Naštudovala tu rad rolí ako Leila (Bizet: Lovci perál), Pamina (Mozart: Čarovná flauta), Norina (Donizetti: Don Pasquale), Iolanta (Čajkovskij: Iolanta), Zemfira (Rachmaninov: Aleko), Nedda (Leoncavallo: Komedianti), Mařenka (Smetana: Prodaná nevěsta) a zúčastnila sa aj koncertného turné v Japonsku. Od roku 2019 patrí k stálym sólistom tejto scény. Michaela bola pozvaná stvárniť rolu Kuchtíka (Dvořák: Rusalka) aj do pražskej Štátnej opery a účinkovala aj v pražskom Národnom divadle v postave Xenie (Mussorgskij: Boris Godunov).

Il Cuore Barocco

Michaela Kušteková, foto: @Katka Kohár

Prvá lesná žienka

Ako členka operného štúdia v Opéra national de Lyon sa predstavila ako Prvá lesná žienka (Dvořák: Rusalka) a neskôr tu dostala príležitosť vystúpiť ako hosť v svetovej premiére opery Benjamin, derniére nuit francúzskeho skladateľa Michela Tabachnika v postave Asje Lacis. Jej debutom v Národnom divadle moravsko-sliezskom v Ostrave bola postava Ifigénie (Gluck: Ifigénia v Aulide v úprave R. Wagnera) a dostala aj príležitosť vystúpiť v postave Lišky Bystroušky (Janáček: Príhody Lišky Bystroušky) v Brnenskom Národnom divadle. V septembri 2023 debutovala v Slovenskom národnom divadle ako Milena (Suchoň: Svätopluk).

Il Cuore Barocco

Peter Zelenka, foto: @Marcel Plavec


Skvelá interpretka starej hudby

Mladá sopranistka sa aktívne venuje aj interpretácií starej hudby, naštudovala postavy ako napr. Atalanta (Händel: Xerxes), La Prêtresse de Bacchus (Rameau: Anacréon), Selene (Domenico Sarro: Didone abbandonata), Tusnelda (Hasse: Arminio), Aci (Händel: Aci, Galatea e Polifemo) a spolupracuje so súbormi, ktoré sa špecializujú na starú hudbu (Musica Aeterna, Il Cuore Barocco, Orkiestra Historyczna). Vystupovala na medzinárodných festivaloch ako Smetanova Litomyšl, Pražská jar, Svätováclavský hudobný festival, Melos-Ethos, Festival pour l’humanité, Bach for all či All improviso.

Koncert starej hudby Il Cuore Barocco sa začne v utorok 30. januára o 19. hodine.

Text: SF
Foto: @Marcel Plavec a @Katka Kohár
Medzititulky: redakcia

Viac informácií na: www.filharmonia.sk