Vymáhanie pohľadávok: dôležitosť dôkladného overenia dlžníka pred začatím vymáhacieho procesu


3874   -   0
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Letenky, Pelikan, Slovensko
Share:
Poskytujeme vymáhanie pohľadávok ako komplexný servis

Nákup a predaj sú základným aspektom každého podnikania. Ak si však podnik obchodný vzťah vopred nezabezpečí, zanedbá ostražitosť, má nízku mieru informovanosti. Potom sa pod vplyvom zmien trhového prostredia môže dostať do nepríjemnej situácie. Obmedzená alebo úplná platobná neschopnosť obchodných partnerov či klientov, vedie k riziku ohrozenia jeho vlastnej podnikateľskej činnosti. A to najmä v prípade objemných transakcií. Ak sa kumuluje neuhrádzanie záväzkov obchodnými partnermi a klientmi, spôsobuje to podnikateľskému subjektu značné škody. Užitočná rada v správny čas vždy príde vhod. Poskytujeme vymáhanie pohľadávok ako komplexný servis služieb a právnych úkonov.

Nepredvídané finančné straty často spôsobujú úpadok podnikania v dôsledku neschopnosti realizácie ďalších ekonomických činností. S tím súvisí pravdepodobnosť vzniku aj nepriamych škôd. Spomeňme napríklad poškodenie obchodného mena, perspektívnych kontaktov a vysokú pravdepodobnosť neúspechu v prípade záujmu získať cudzí kapitál (investície). Vzniknuté pohľadávky nesporne negatívne vplývajú aj na majetkovú štruktúru právnickej či fyzickej osoby, likviditu a rentabilitu subjektu. To má v konečnom dôsledku bezprostredný dosah na celkovú ekonomickú prosperitu subjektu, a to predovšetkým v nadchádzajúcom období. V prípade, ak sa včas nezabezpečí dôkladné vymáhanie pohľadávok, môže dôjsť k celkovému spomaleniu hospodárskeho rastu daného ekonomického prostredia.

Platobná schopnosť

Poznať platobnú schopnosť svojich obchodných partnerov a klientov je preto elementárnou potrebou každého podnikateľského subjektu, ktorý sa chce vyhnúť neplateniu zainteresovaných strán. V súčasnosti si niektoré spoločnosti overujú platobnú schopnosť budúcich partnerov či klientov ešte pred realizovaním prvého obchodu. Tým chcú eliminovať riziko vzniku pohľadávok.

Zdrojom informácií v zásade bývajú predchádzajúce skúsenosti s konkrétnym subjektom. Ide o referencie od iných spoločností, údaje účtovných výkazov, relevantné údaje o klientoch vedené v rôznych registroch a pod. Vzhľadom na diferenciáciu trhu je však dosť bežné a prirodzené, že sa nedá technicky a kapacitne v každom segmente podnikania kontrolovať platobnú disciplínu všetkých zainteresovaných subjektov. Ide najmä o prípady fyzických osôb. I z toho dôvodu dochádza k nesprávnej detekcii platobnej disciplíny. Odhalí sa až v priebehu realizácie obchodu, čím vznikajú podnikateľským subjektom pohľadávky.  

Poskytujeme vymáhanie pohľadávok ako komplexný servis

Podcenenie včasného riešenia vzniknutých pohľadávok a hĺbkovej analýzy pomerov dlžníka však môže vyústiť až do úplného opustenia trhu veriteľskou firmou. Riadiaci manažment preto musí dôkladne zvážiť následný postup vymáhania pohľadávok. A to najmä so zreteľom na ekonomickú stránku. Pokrytie vymáhania pohľadávok z vlastných zdrojov predstavuje súbor individuálne nevyvážených výhod a nevýhod, ktoré vyplývajú z takto realizovaného vymáhania. Urgovanie, prípadne právne zastrešenie vymáhania pohľadávok internými zdrojmi, vytvára náklady spojené s komunikáciou. Napríklad s telefonátmi, cestovným, nájomným, nutnosťou technického vybavenia.  Predovšetkým však náklady na mzdy a zdravotné poistenie zamestnancov či financovanie úkolovo platených advokátskych služieb.

Neprehliadnite:
Virtualtechsummit 2 zjednotil municipality Slovenska a Európy

Na druhej strane, vo vyspelých ekonomikách je zaužívaný model postúpenia pohľadávok vymáhacím spoločnostiam. Občiansky zákonník definuje postúpenie pohľadávky ako právny úkon, pri ktorom „veriteľ postúpi svoju pohľadávku i bez súhlasu dlžníka inému veriteľovi“ (Občiansky zákonník; 40/1964 Zb. z. v znení neskorších noviel, § 524). Pričom veriteľ je povinný o tomto postúpení pohľadávky vopred informovať dlžníka. Každý veriteľ má tak dispozičné právo na svoju pohľadávku. V rámci tohto práva môže pohľadávku predať. Môže ju však aj postúpiť inému subjektu, teda fyzickej alebo právnickej osobe. Postúpením pohľadávky vymáhacej spoločnosti sa zvyšuje efektivita vymáhacieho procesu, a to najmä z dôvodu informačnej a právnej predispozície predmetných inštitúcií. V súčasnej dobe je informácia neodškriepiteľne jednou z najcennejších komodít. V spojení s kvalitným právnym servisom je prepojenie týchto dvoch atribútov fundamentálnym prvkom pri vymáhaní finančných prostriedkov. Profesionálne vymáhacie spoločnosti disponujú rozsiahlymi databázami, a tak proces vymáhania pohľadávok býva spravidla vybavený promptne.

Správna adresa v čase potrebnej pomoci

Spoločnosť Claims Collection, s. r. o. poskytuje v tomto smere komplexný servis služieb spojený s vymáhaním pohľadávok. Zároveň kladie dôraz na riadnu detekciu dlžníka. Na základe súboru kritérií má možnosť získavať informácie o bonite dlžníka, ktoré jej následne pomáhajú pracovať s jednotlivými pohľadávkami. Analýza dlžníka a detailné poznanie jeho pomerov predurčuje nasadenie správnych právnych úkonov. Tým sa aj urýchľuje proces vymáhania. V procese spracovania pohľadávok sa v prvom rade posudzujú poskytnuté podklady od klienta, aby sa mohol vyvodiť ďalší možný postup. V tomto štádiu je možné zistiť napríklad informácie o firmách v likvidácii či v konkurze, ukončenú podnikateľskú činnosť, zlú platobnú schopnosť a pod. Z vymáhacieho procesu je zrejmé, či bude možné mimosúdne vymôcť finančné prostriedky od spoločnosti, ktorá nedisponuje majetkom či financiami. Preto je dôležité sledovať nielen hnuteľný majetok, ale aj príjmy a nehnuteľnosti.

Poskytujeme vymáhanie pohľadávok ako komplexný servis

Na základe uvedeného je potrebná kategorická tvorba mechanizmu, ktorý včasne odhalí počiatočné znaky insolventnosti podnikateľského subjektu. Indikátorov, ktoré zreteľne odkazujú na zvýšenú rizikovosť dlžníka, môže byť viacero. Práve aj z toho dôvodu je potrebné sledovať jednotlivé dáta pravidelne. Medzi dôležité ukazovatele rizikovosti podnikateľského subjektu patrí napríklad znižovanie imania spoločnosti, zmena právnej formy, vystúpenie spoločníka zo spoločnosti a ďalšie. V prípade vymáhania pohľadávok prostredníctvom interných zdrojov býva vyhľadávanie takýchto informácií spravidla dosť náročné.

Hľadáme riešenia

Kontrola bonity dlžníka predstavuje náročný proces, na základe ktorého však podnikateľský subjekt dokáže nájsť informácie preukazujúce disponibilitu uhrádzania záväzkov dlžníka. Spoločnosť Claims Collection, s. r. o. využíva vlastnú, neustále aktualizovanú databázu, ktorá chráni našich klientov pred prípadným rizikom. Vďaka vlastnej technológií sme aktuálne upozorňovaní na zmeny a potenciálne hrozby vždy v momente, keď sa objavia. Aj z toho dôvodu dokážeme pružne a včasne reagovať na akékoľvek zmeny a vplyvy a pristupovať k relevantným právnym krokom. Tvorba takto vybudovaného komplexného informačného systému predstavuje pre spoločnosť veľkú investíciu. Na jednej strane stojí komplexnosť získaných informácií, ktoré dopomáhajú k plynulému vymáhaniu pohľadávok. Na strane druhej miera využiteľnosti, a to v prípade, ak nie je vymáhanie pohľadávok hlavnou podnikateľskou činnosťou spoločnosti.

Koniec dobrý, všetko dobré…

Odmena pri vymáhaní pohľadávok preto býva nastavená v závislosti od kvality poskytovaných služieb. Samozrejme, so zreteľom na individuálny charakter dlžníkov a predmetných pohľadávok. Hodnota takéhoto systému by sa však nemala podceňovať. Zapojením služieb profesionálnej vymáhacej spoločnosti podnikateľský subjekt investuje do zabezpečenia existencie svojej spoločnosti. Vývoj situácie v dôsledku pandémie Covid-19 zvýraznil odlišnosti, ktoré poukazujú na priepastný rozdiel viacerých obchodníkov. Tým sa dostávame k poznaniu, že dôvody neplatenia môžu byť rôznorodé. Podnikatelia sa často uchyľujú k právnej ochrane, čím sa usilujú vyhnúť svojim záväzkom. Silný partner na vymáhanie pohľadávok však umožňuje zvýšenie bezpečnosti a elimináciu právneho manévrovania dlžníkov. Namiesto zvyšovania pohľadávok podnikne potrebné kroky, aby sa finančné prostriedky vrátili veriteľovi.


Lexikon.sk
Ochrana súkromia

Zásady spracovania osobných údajov a systém ochrany osobných údajov podľa nariadenia GDPR

Prevádzkovateľ (správca) Vašich osobných údajov podľa článku 4 bod 7. Nariadenia Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb v súvislosti so spracovaním osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len GDPR)  je spoločnosť: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava, IČO: 36218146

Kontaktné údaje správcu sú:
Email: redakcia@lexikon.sk
Telefón:
0905 565 254

Čo je osobný údaj?

Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa identifikovanej fyzickej osoby, alebo identifikovateľnej fyzickej osoby, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora, iného identifikátora ako je napríklad meno, priezvisko, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, alebo online identifikátor, alebo na základe jednej alebo viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú identitu, fyziologickú identitu, genetickú identitu, psychickú identitu, mentálnu identitu, ekonomickú identitu, kultúrnu identitu alebo sociálnu identitu.

Čo je spracúvanie osobných údajov?

Spracúvaním osobných údajov je spracovateľská operácia alebo súbor spracovateľských operácií s osobnými údajmi alebo súbormi osobných údajov, najmä získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, zmena, vyhľadávanie, prehliadanie, využívanie, poskytovanie prenosom, šírením alebo iným spôsobom, preskupovanie alebo kombinovanie, obmedzenie, vymazanie, bez ohľadu na to, či sa vykonáva automatizovanými prostriedkami alebo neautomatizovanými prostriedkami.

Prevádzkovateľ (Správca) nemá povinnosť vymenovať/určiť  Zodpovednú Osobu.

Zdroje a kategórie osobných údajov:

Prevádzkovateľ spracováva osobné údaje (priamo od vás), ktoré ste mu poskytli alebo osobné údaje ktoré získal na základe plnenia Vašej objednávky.

Vaše identifikačné a kontaktné údaje a údaje nevyhnutné na plnenie zmluvy.

Zákonný dôvod a účel spracovania:

Zákonným dôvodom spracovania je:

Váš súhlas so spracovaním osobných údajov na účely poskytovania priameho marketingu podľa článku 6 ods.1 písmeno a) GDPR

Plnenie zmluvy medzi Vami a prevádzkovateľom podľa článku 6 ods.1 písmeno b) GDPR

Spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zákonnej povinnosti prevádzkovateľa podľa článku 6 ods. 1 písmena c) GDPR

 

Účelom spracovania osobných údajov je:

Vybavenie Vašej objednávky a výkon práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom. Pri objednávke sú vyžadované osobné údaje nevyhnutné pre úspešné vybavenie objednávky podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia (s tým súvisí aj následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru, služby, vybavovanie reklamácie a pod.); spracúvanie osobných údajov zákazníka prebieha bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov na účely plnenia zmluvy je konkrétna objednávka medzi zákazníkom a prevádzkovateľom.

propagácia prostredníctvom sociálnych sietí – Facebook, Twitter a Instagram

propagácia prostredníctvom web stránky https://www.lexikon.sk/

Prevádzkovateľ prehlasuje, že so záznamami žiadnym spôsobom nepracuje a neposkytuje ich tretím osobám či subjektom.

 

Doba uchovávania:

Prevádzkovateľ uchováva osobné údaje:

Po dobu nevyhnutnú k výkonu práv a povinností vyplývajúcich so zmluvného vzťahu medzi Vami a prevádzkovateľom a uplatňovania nároku vyplývajúceho  z týchto zmluvných vzťahov.

Po dobu než je odvolaný súhlas so spracovaním osobných údajov pre účely marketingu

Po uplynutí doby uchovávania osobných údajov ktorá vyplýva zo zákona č. 395/2002 Z. z. Zákon o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov prevádzkovateľ osobné údaje vymaže.

 

Príjemcovia osobných údajov

Kto je príjemca?

Príjemcom je každý, komu sa osobné údaje poskytnú bez ohľadu na to, či je treťou stranou. Za príjemcu sa nepovažuje orgán verejnej moci, ktorý spracúva osobné údaje na základe osobitného predpisu.

Sú osoby ktoré sa  podieľajú na dodaní tovaru, služieb, realizácii platieb na základe zmluvy

Prevádzkovateľ neposkytuje, nezverejňuje  a nesprístupňuje osobné údaje do tretích krajín

Podmienky zabezpečenia osobných údajov

Prevádzkovateľ prehlasuje, že prijal vhodné personálne, technické a organizačné opatrenia k zabezpečeniu ochrany osobných údajov.

Prevádzkovateľ prijal technické opatrenia na zabezpečenie dátových úložísk a úložísk osobných údajov v spisovej podobe.

Prevádzkovateľ prehlasuje, že k osobným údajom majú prístup výlučne ním poverené osoby.

 

Vaše práva:

Za podmienok stanovených v GDPR máte:

  • Právo na prístup k svojim osobným údajom podľa čl. 15 GDPR
  • Právo na opravu osobných údajov podľa čl.16 GDPR
  • Právo na obmedzenie spracúvania
  • Právo na výmaz podľa čl.17 GDPR
  • Právo namietať podľa článku 21 GDPR
  • Právo na prenesenie osobných údajov podľa článku 21 GDPR
  • Právo odvolať súhlas (elektronicky, alebo na korešpondenčnú adresu)
  • Právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov.

Ďalej máte právo podať sťažnosť úradu na ochranu osobných údajov v prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu vašich práv na ochranu osobných údajov

 

Ako môžete naplniť svoje práva?

Právo na prístup k údajom

Máte právo vedieť, či spracúvame Vaše osobné údaje. Pokiaľ ich spracúvame, môžete nás požiadať o prístup k nim. Na základe Vašej žiadosti vydáme potvrdenie s informáciami o spracúvaní Vašich osobných údajov na redakcia@lexikon.sk  alebo poštou na adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

 

Právo na opravu

Máte právo na to, aby Vaše osobné údaje, ktoré spracúvame, boli správne, úplné a aktuálne. Pokiaľ sú Vaše osobné údaje nesprávne alebo neaktuálne, môžete nás požiadať o opravu alebo doplnenie a to elektronickou formou na emailovú adresu redakcia@lexikon.sk alebo poštou na korešpondenčnú adresu ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava 

 

Právo na vymazanie

Za určitých okolností máte právo, aby sme Vaše osobné údaje vymazali. O vymazanie Vašich údajov nás môžete požiadať kedykoľvek. Vaše osobné údaje vymažeme, ak:

  • už vaše osobné údaje nepotrebujeme pre účel, na ktorý ste nám ich poskytli,
  • odvoláte svoj súhlas,
  • namietate voči spracúvaniu vašich osobných údajov,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne,
  • osobné údaje musia byť vymazané, aby sa tým splnila zákonná povinnosť,
  • ak ste dieťa, príp. rodič dieťaťa, ktoré súhlasilo so spracúvaním osobných údajov cez internet.

 

Právo na obmedzenie spracúvania

Môžete nás požiadať, aby sme obmedzili spracúvanie vašich osobných údajov. Pokiaľ Vašej žiadosti vyhovieme, Vaše osobné údaje budeme iba uchovávať a ďalej s nimi pracovať nebudeme. K obmedzeniu spracúvania Vašich údajov dôjde, ak:

  • nám oznámite, že Vaše osobné údaje sú nesprávne, a to až dokým neoveríme ich správnosť,
  • spracúvame Vaše osobné údaje nezákonne, avšak Vy nesúhlasíte s ich vymazaním a na miesto toho žiadate, aby sme spracúvanie Vašich osobných údajov len obmedzili,
  • Vaše údaje už nepotrebujeme, ale potrebujete ich Vy na preukázanie, uplatňovanie alebo obhajovanie svojich práv
  • namietate voči spracúvaniu Vašich osobných údajov, a to až kým neoveríme, či naše oprávnené záujmy prevažujú nad vašimi dôvodmi.

 

Právo na prenosnosť údajov

Máte právo žiadať, aby sme Vám poskytli Vaše osobné údaje v elektronickej forme (napr. súbor XML alebo CSV), ktorá Vám umožní ľahko si preniesť údaje do inej spoločnosti. Tiež nás môžete požiadať, aby sme Vaše osobné údaje preniesli vybranej spoločnosti priamo my. Vašej žiadosti vyhovieme v prípade, že ste nám poskytli osobné údaje priamo Vy a dali ste nám na ich spracúvanie súhlas.

 

Právo namietať

Máte právo namietať, že spracúvame Vaše osobné údaje. Ak Vaše osobné údaje spracúvame v nasledovných prípadoch:

  • z dôvodu nášho oprávneného záujmu,
  • vytvárania zákazníckeho profilu,
  • môžete namietať ich spracúvanie, ak máte na to osobné dôvody.

 

Ako môžete tieto práva vykonávať?

S Vašou žiadosťou sa môžete na nás obrátiť niektorým z týchto spôsobov:

emailom: redakcia@lexikon.sk alebo poštou na adresu podnikania: ASTOR Slovakia s.r.o., so sídlom Benediktiho 5, 811 05 Bratislava

V prípade, že sa domnievate, že došlo k porušeniu Vašich práv na ochranu osobných údajov máte právo podať sťažnosť dozornému orgánu ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov na adrese

Hraničná 12
820 07 Bratislava 27
Slovenská republika

Identifikačné údaje:
IČO: 36064220
DIČ: 2021685985

Sekretariát úradu:
+421 /2 3231 3214

E-mail: statny.dozor@pdp.gov.sk

Vzhľadom na epidemiologickú situáciu v SR Úrad odporúča vykonať podania prostredníctvom poštových alebo elektronických služieb (www.slovensko.sk). Osobné podania od 29.11.2021 je možné uskutočniť len v nevyhnutných prípadoch najneskôr do 12:00 hod.